مدیرکل امور مالیاتی استان البرز از معافیت مودیان استان با ارائه اظهارنامه تا سقف فروش شش میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 07 June 2023

معافیت ارائه اظهارنامه تا سقف فروش ۶میلیارد و ۷۲۰ میلیون در البرز

به گزارش «تابناک البرز» محمدرضا محمدی در نشست خبری که در اداره کل امور مالیاتی البرز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مالیاتی به منظور حمایت از اشتغال‌زایی و رونق کسب و کارهای متوسط و ضعیف، همه ساله در خصوص مالیات بر عملکرد برای برخی از مشاغل، تسهیلاتی در نظر می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان البرز به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد و گفت: به این صورت که هرگاه درآمد حاصل از فروش یا ارائه محصولات (کالا یا خدمات) برای این گروه از مشاغل در یک سال مالیاتی، کمتراز سقف تعیین شده از سوی این سازمان باشد، صاحبان مشاغل مذکور از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی معاف خواهند بود.

وی در ادامه گفت: مالیات این دسته از مودیان به صورت مقطوع محاسبه و مطالبه می‌شود. مبلغ معافیت مالیات بر درآمد حقوق برای سال ۱۴۰۱، معادل از ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است به این ترتیب، حد نصاب درآمد حاصل از فروش صاحبان مشاغل برای استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال گذشته، ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.

چه افرادی شامل تبصره ماده ۱۰۰ نیستند؟

محمدی حدنصاب درآمد جهت استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۲را برای کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال گذشته، حداکثر ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این مودیان در صورتی که فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و همچنین تسلیم اظهارنامه عملکرد معاف هستند.

وی کسانی که مشمول استفاده از تبصره ۱۰۰ مالیات نیستند را مودیانی که (حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات) در سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برشمرد و گفت:همچنین صاحبان مشاغلی که برای آنها فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی قرار داده نشده است شامل تبصره ماده ۱۰۰ نیستند.

محمدی با تاکید بر اینکه در سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا در پرونده‌های مشارکت مدنی، بیش از ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال باشد و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال باشد نیز مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نمی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اشخاص حقیقی مشمول استفاده از تبصره ۱۰۰، اظهارنامه خود را در مهلت مقرر تکمیل و ارسال نمایند اما فرم تبصره ماده ۱۰۰ را قبل از پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ تکمیل و ثبت ننمایند، مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ نخواهد بود.

استفاده نکردن از دستگاه پوز فرار مالیاتی است

محمدی مهلت استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ مالیات برای عملکرد هر سال، تا ۳۱ خرداد ماه سال بعد برشمرد و گفت: به این ترتیب آخرین مهلت مقرر برای تسلیم فرم تعیین مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۱، پایان روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی به موارد فرار مالیاتی در برخی از صاحبان مشاغل اشاره کرد و گفت: یکی از موارد فرار مالیاتی استفاده نکردن از دستگاه پوز است.

محمدی اضافه کرد: صاحبان مشاغل باید آگاهی داشته باشند که استفاده نکردن از دستگاه پوز نوعی فرار مالیاتی است و جرم محسوب می‌شود. در این خصوص شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت امور مالیات نسبت به سوت‌زنی این موضوع اقدام کنند تا توسط بازرسان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت بخشی از عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اشاره و گفت: میزان پرداختی از محل مالیات بر ارزش افزده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های البرز در سال ۱۴۰۱ بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده که نیمی از آن به شهرداری کرج پرداخت شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برای افکار عمومی باید روشن شود که شهرداری ها همچنین شهرداری کرج نسبت به پرداخت ارزش افزوده از سوی اداره مالیاتی برای چه عوایدی هزینه می شود، گفت: شهرداری‌ها به خصوص شهرداری کرج باید نسبت به اینکه این عواید چگونه هزینه می‌شود گزارش دهد چراکه برخی از شهرداری‌ها در شهرهای مختلف کشور پروژه‌هایی را براساس همین عوارض تعریف می‌کنند و به شهروندان هم گزارش می‌دهند. شورای شهر کرج هم می‌تواند در این خصوص از شهرداری مطالبه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار