کد خبر: ۱۱۰۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ 09 May 2023
به گزارش «تابناک البرز» عضو انجمن خوشنویسان گفت: چهره شهر کرج بسیار نازیباست و تمامی ابعاد وجودی زندگی انسان‌ها با هنر بیگانه شده است.
حکمت‌الله ملاصدرا، عضو انجمن خوشنویسان و نگارستان ایران و از پیشکسوتان انجمن خوشنویسی البرز در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی استان گفت: ارزش کار ما در مزدی نیست که به ما می‌دهند، ارزش کار ما در کیفیت کار ماست که هیچ مزدی نمی‌تواند پاسخگوی ارزش آن باشد.
وی ادامه داد: در گذشته همه با هنر زندگی می‌کردند و هنر در قائده زندگی مردم حضور داشت، اما امروز هنر در زندگی ما جایگاهی ندارد و ناهنرمندانه زندگی می‌کنیم.
ملاصدرا افزود: چهره شهر کرج بسیار نازیباست و هنر در آن جایگاهی ندارد و به طور کلی تمامی ابعاد وجودی زندگی انسان‌ها با هنر بیگانه شده است.
این هنرمند تصریح کرد: بی‌نظمی در جامعه ما نهادینه شده است و اثرات بسیار سنگینی در روابط ما داشته است و برخی از ابعاد جامعه با قانوان وداع گفته‌اند و کشور نیز درگیر این هرج و مرج‌ها شده است.
وی گفت: حسی از ایرانی بودن در مردم ما نیست، زیرا اینقدر در ادبیات روتین خود از واژه‌های لاتین استفاده می‌کنیم و جالب است معنی برخی از این واژه‌ها را نیز نمی‌دانیم در صورتی که فرهنگستان شبانه روز تلاش کرده و برای تمامی واژه‌های لاتین جایگزین فارسی پیدا کرده است.
ملاصدرا ادامه داد: خوشنویسی برآمده از متن قرآن است بنابراین شریف‌ترین و محوری‌ترین هنر در جهان اسلام است زیرا خط خانه زبان بوده و قرآن نیز به نیکی از آن یاد می‌کند.
این هنرمند افزود: خط خوش را بدون مراقبت و حکمت نمی‌توانید بنویسید بنابراین خوشنویس خوب به مراقبت و سلوک احتیاج دارد.
وی بیان کرد: قلم مهندس زبان است و با نوشتار خانه زبان را می‌سازد و خوشنویس باید با مراقبت و سلوک به جایگاهی برسد که مسجد شیخ لطف الله از آن ساخته می‌شود.
ملاصدرا ادامه داد: در لوح وجود ما کلام الهی نهفته است و خودمان نمی‌دانیم، اتصال بی‌تلکف، بی‌ریاست.
این هنرمند تصریح کرد: هنر خوشنویسی‌ اندیشه را تحریک می‌کند و ما را مداوم به تفکر وا می‌دارد زیرا صراحتی که در کلام هست در شمایل نیست.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر تمام قرآن نقاشی بود، بسیار گنگ می‌شد، خداوند آن را به رشته تحریر درآورد که ماندگار و صریح شده و برای نسل‌های بعد زنده و پویا بماند.
الهه ملاحسینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار