کد خبر: ۱۰۹۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴ 19 March 2023

فروش لوازم خانگی دست دوم بجای نو در فضای مجازی/ وجدان تنها ابزار نظارتی در اینترنت

به گزارش «تابناک البرز» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر در فضای مجازی کالاهای دست دوم بجای نو عرضه می شود، دولت باید با حمایت از اتحادیه ها اجازه جولان دادن افراد سود جو در این فضا را ندهد.

سال ها است که بحث جلوگیری از ورود کالای قاچاق موضوع بسیاری از جلسات مسئولین دولتی است، اگرچه کارهای بسیاری در این راستا صورت گرفته و تصمیماتی هم روی کاغذ ماندگار شدند اما روش های عرضه کالای قاچاق هر لحظه به روز می شود.

شاهد این هستیم که با گسترش فعالیت حداکثری مردم در شبکه های مجازی ارائه کالاهای قاچاق، دست دوم و یا با برچسب های مارک های برند در این فضا نیز افزایش پیدا کرده که تا کنون کار جدی در برخورد با این افراد انجام نشده است.

مدیریت و امنیت فضای مجازی مسئله ای است که پیش از ورود و گسترش آن در کشور فکری برای آن نشده و امروز نیز قادر به انجام آن به صورت کامل نیستند.

کرونا بازار آنلاین شاپ ها را گرم تر کرد

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی در خصوص وضعیت آنلاین شاپ ها، اظهار داشت: اگر درصد بالایی از مردم پیش از کرونا به خرید از آنلاین شاپ ها اعتماد نداشتند در زمان کرونا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و مردم بدون حضور در مغازه ها محصول مورد نظر خود را درب منزل تحویل می گرفتند.

وی با بیان اینکه فعالیت آنلاین شاپ ها بد نیست اما باید به نحو صحیحی مدیریت شود، گفت: برخی افراد سود جو سبب می شوند تا افراد خاطره خوبی از خرید اینترنتی نداشته باشند.

داود پیرهادی با عنوان اینکه در عرصه لوازم خانگی نیز آنلاین شاپ ها بسیار فعال هستند، خاطرنشان کرد: برخی با اسم فروشگاه های شهرهای مرزی و عرضه کالا با قیمت مناسب موجب فریب خریداران می شوند در صورتی که کالاهای آنها یا دست دوم بوده و یا آن برندی که عنوان می کنند نیست.

هیچگونه ضمانتی در خرید اینترنتی وجود ندارد

یکی از خریداران مغازه های اینترنتی در خصوص تجربه خرید خود اظهار داشت: غیر از وجدان فروشنده هیچگونه ضمانتی در خرید از آنلاین شاپ ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه من از فروشگاه اینترنتی خرید کردم که بسیار شناخته شده است، افزود: محصول خریداری شده از ابتدا خراب بود اما هیچ ضمانت مرجویی وجود نداشت و عنوان کردند که محصول مستقیم از مغازه ارسال شده است و باید از آنها پیگیر باشید که پس از پیگیری بسیار در نتیجه مجبور به تعمییر کالا شدیم.

زهرا درویشی گفت: آنلاین شاپ ها برای افرادی که وقت و یا توانایی رفتن به بازار و جستجو در بازار را ندارند بسیار خوب است اما باید مدیریت و قوانینی در این خصوص باشد تا هم فروشنده و هم خریدار متضرر نشوند.

دولت باید به کمک اتحادیه ها بیاید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: بالغ بر سه سال است که موضوع قانونمند شدن فعالیت آنلاین شاپ ها توسط اتحادیه ها مطرح شده است اما متاسفانه دولت در این راستا کمکی نمی‌کند.
وی با بیان اینکه اتحادیه ها درآمد ندارند و تنها درآمد آنها تنها حق عضویت است، افزود: امروز اگر بخواهیم یک سایت تخصصی راه اندازی کنیم بالغ بر ۱۰الی ۱۵میلیون باید هزینه کرد که هیچ اتحادیه ای این پول را ندارد.
اکبر پازوکیان عنوان کرد: دولت باید کمک کند، چرا که مردم در فضای مجازی کالای تقلبی، بدون گارانتی و قاچاق نخرن اتحادیه ها برای خود سایت رسمی داشته باشند و اعضای زیر مجموعه آنها که جواز کسب دارند و در حال فعالیت قانونی هستند و در بازار لوازم خانگی اعتبار دارند بیایند در آن سایت و به صورت تخصصی کالا را بفروشند، فعالیت در این بازار مانند بازار طلا و خودرو تخصصی است و هر کسی نمیتواند در آن فعالیت کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در فضای مجازی کالای بدون گارانتی، رنگ شده، دست دوم بجای نو و کالای فیک که مارک آنها را عوض کردند در فضای مجازی به فروش می رسد.

وی در ادامه گفت: اگر این کار زیر نظر اتحادیه انجام شود فعالیت ها از سوی اتحادیه رصد می شود، همانگونه که اکنون اگر شکایتی از مراکز فروش لوازم خانگی انجام می شود اعم از جواز دار و بدون جواز پس ازسازمان صمت و بازرسی تعزیرات برای کارشناسی به اتحادیه ها می آید و در دادگاه از این طرح استناد می کنند.

پازوکیان عنوان کرد: در صورت راه اندازی سایت و قانونمند کردن اتحادیه ها است که هر کسی که میخواهد در فضای مجازی در حوزه خرید و فروش لوازم خانگی یا هر بخش دیگری از بازار فعالیت کند باید از اتحادیه مربوطه نیز مجوز دریافت کند.

در زمانی که به دلیل تورم مردم با سختی بسیار می توانند کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند باید مدیریت در بخش های اقتصادی و بازار به گونه ای باشد که مردم بدون دلهره از غیر اصل بودن و یا خراب بودن بتوانند کالا را خریداری کنند.

در این راستا آغاز یک برنامه ریزی در این باره بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

نساء کروندی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار