به منظور بررسی مسائل و چالشهای پیش رو و هم اندیشی در خصوص تسهیل اعطاء وام های اشتغالزایی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی جلسه ای به ریاست «وجیهه محمدی فلاح» مدیرکل بهزیستی البرز ویژه معاونین تخصصی بهزیستی استان، رؤسا و کارشناسان اشتغال بهزیستی شهرستانهای تابعه استان البرز برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 08 January 2023

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به اعضاء مؤثر خانواده های دارای فرد معلول

به گزارش «تابناک البرز» مدیرکل بهزیستی در این جلسه از ابلاغ دستورالعمل جدید اشتغال سخن گفت و افزود: مصوبه‌ای در شورای عالی اشتغال کشور در راستای حمایت از توانمندسازی و اشتغال جامعه هدف بهزیستی و برخورداری از تسهیلات حمایتی اشتغال در دستور کار قرار گرفته با این مضمون که در صورت عدم امکان بهره‌مندی جامعه هدف از تسهیلات اشتغالزایی به تشخیص سازمان بهزیستی، این سازمان می‌تواند به اعضاء مؤثر خانواده افراد تحت پوشش شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان تسهیلات اشتغال اعطا کند.

وی افزود: تا پیش از این منع قانونی وجود داشت ، که پس از این مصوبه شیوه‌نامه‌ای توسط بهزیستی کشور به استان‌ها ابلاغ و لازم الاجرا شد که مطمئناً بخش زیادی از مشکلات مددجویان در این زمینه را حل خواهد نمود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در واقع کلیات موضوع به این لحاظ مهم است که در حوزه آسیب و توانبخشی نگاه توانمندسازانه باید از فرد به سمت خانواده وی برود زیرا تقویت و توانمندسازی خانوار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و توانبخشی منجر به کاهش هزینه‌های سربار خانوار خواهد شد و خانواده را مُنتفع می سازد.

وی با بیان اینکه بخش مهم این شیوه‌نامه، افرادی است که امکان پرداخت این تسهیلات به آنها وجود دارد، تأکید کرد: در حوزه افراد دارای معلولیت،بین ۱۸ تا ۶۰ سال که توان انجام هیچگونه فعالیت شغلی به طور مستقل را ندارند و براساس نتایج حاصل از ابزارهای عملکردی قادر به زندگی مستقل بدون کمک نباشند، می‌توانیم به اعضاء موثر خانوار آنها تسهیلات ارائه دهیم.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز تمامی گروه‌های دارای کم‌توانی ذهنی شدید و خیلی شدید،‌ بیماران اعصاب و روان تحت پوشش شدید و خیلی شدید، انواع گروه‌های دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که نیاز به مراقبت دائمی دارند و توان انجام فعالیت‌های روزمره خود به صورت مستقل را ندارند و بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند، یکی از اعضاء مؤثر خانوارشان می‌تواند برای یکبار تسهیلات اشتغال دریافت کنند.

محمدی فلاح درخصوص زنان سرپرست خانوار نیز اعلام کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده این افراد در سنین بالای ۶۰ سال دچار مشکلات خاصی هستند، جامعه هدف بهزیستی در بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار ، زنان بالای ۶۰ سال در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه این تسهیلات فقط یکبار برای افراد خانوار داده می‌شود گفت: اولویت پرداخت برای خانواده‌هایی است که جزو دهک درآمدی پایین و متوسط قرار دارند، است؛ به این معنی که دهک‌های ۱ تا ۷ جز اولویت‌های پرداخت این مدل از تسهیلات هستند.

وی همچنین تاکید کرد: پرداخت این تسهیلات موجب قطع کمک‌هزینه‌های مستمر، نظیر کمک هزینه نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل یا حق پرستاری نخواهد شد.

این تسهیلات شامل افراد دارای معلولیتی که در مراکز شبانه روزی بستری هستند یا از مراکز روزانه خدمات میگیرند نمی‌شود.

گفتنیست در این جلسه نقطه نظرات کارشناسی و رفع موانع و چالشهای موجود احصاء شد که از اهم این مسائل ، مشکلات مددجویان در تأمین تضامین بانکی عنوان شد که مقرر شد با بانکهای عامل جهت تسهیل وتسریع تعیین شعبه و پرداخت تسهیلات رایزنی لازم صورت پذیرد و همچنین مصوب شد جهت تسریع و تسهیل صدور و تمدید مدرک فنی حرفه ای رایگان برای مددجویان با اداره کل فنی و حرفه ای استان رایزنی گردد.

در پایان نیز مقرر گردید گزارش عملکرد بانکها در اعطاء تسهیلات به مددجویان بهزیستی طی مکاتبه ای به سمع ونظر استاندار محترم جهت تصمیم گیری در خصوص بانکهای با عملکرد ضعیف رسانده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار