مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی البرز با اشاره به راه اندازی سامانه ستکاوا (سامانه تامین و توزیع کالای آوای جهاد)، گفت: با راه اندازی این سامانه روند فعالیت تولیدکنندگان تا توزیع کنندگان فراورده های پروتئینی در این استان به صورت هوشمند رصد می شود.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸ 08 January 2023

به گزارش «تابناک البرز» داریوش یوسفی افزود: برای سهولت تأمین و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی به زودی سامانه ستکاوا در سراسر استان های کشور به منظور تسهیل و تسریع فرایندهای مربوط به تامین و توزیع محصولات کشاورزی تنظیم بازار راه اندازی می شود.

وی اظهار کرد: این سامانه در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در توزیع هوشمند کالاهای اساسی تنظیم بازار بر اساس هماهنگی انجام شده با تولیدکنندگان و عوامل دخیل در تأمین و توزیع کالاهای اساسی استان راه اندازی می شود.

وی سامانه ستکاوا را ابزاری برای حمایت از تولید و نظارت بر زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالاهای اساسی با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان دانست و گفت: با کنترل فرآیندهای تامین، تولید و توزیع کالا، از احتکار، گران‌ فروشی و حتی احتکار خانگی جلوگیری می شود.

وی افزود: فروشندگان و خریداران برای اینکه بتوانند از سامانه تامین و توزیع کالای آوای جهاد استفاده کنند، کافی است نشانی اینترنتی ستکاوا setkava.ir را در گوگل جستجو کرده، وارد صفحه اصلی شوند و سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب نمایند.

مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی البرز با بیان اینکه در مرحله اول این سامانه به منظور تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ منجمد ایجاد شده، تصریح کرد: در آینده برای اضافه کردن محصولات دیگر کشاورزی همچون برنج و روغن هم تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: در این سامانه تولیدکنندگان می توانند محصولات کشاورزی را عرضه و فروشگاه های پروتئینی، زنجیره‌ ای و میادین میوه و تره‌ بار عضو این سامانه می‌ توانند خرید خود را بدون واسطه انجام دهند.

یوسفی در خصوص مزایای این سامانه افزود: تولیدکنندگان میزان و نوع تولیدات خود را در سامانه ثبت کرده و به محض فروش محصول میزان و قیمت فروش را در سامانه بارگذاری می کنند و خریدار نیز اطلاعات را نیز پیش از عرضه در بازار مصرف در ستکاوا ثبت می کند.

وی با بیان اینکه فروشگاه ها و مراکز عرضه نیز به محض خرید لاشه ها اطلاعات مربوطه را که از کدام توزیع کننده، چه زمانی و به قیمت خریده اند را ثبت می کنند، اظهار کرد: این سامانه زنجیره تولید تا سفره مردم را مورد رصد قرار می دهد تا قیمت ها کنترل شود و دست واسطه ها از این زنجیره قطع شود.

یوسفی یادآور شد: در سازمان دامپزشکی سامانه ای به نام «قرنطینه» فعال است که مراحل تولید تا مصرف را رصد می کند ولی در ستکاوا علاوه بر این مراحل قیمت محصول نیز کنترل می شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای راه اندازی این سامانه با بخش خصوصی قرارداد همکاری منعقد کرده است، اضافه کرد: سرمایه گذار به هر تولیدکننده ای که در سامانه ستکاوا ثبت نام کند تسهیلات ارزان قیمت را به عنوان سرمایه در گردش می دهد تا در عضویت سامانه باقی بمانند.

یوسفی تاکید کرد: هر تولیدکننده ای که در این سامانه ثبت نام نکند از بسیاری از مزایا همچون دریافت مرغ زنده محروم می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار