نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: با دستور وزیر نیرو حقابه و سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین از سد طالقان ۵۹ میلیون متر مکعب افزایش یافت و از ۷۵ میلیون متر مکعب به ۱۳۴ میلیون متر مکعب رسید.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴ 04 October 2022

به گزارش «تابناک البرز» فاطمه محمدبیگی اظهار داشت: از روزگاران دیرینه تاریخی بسیاری از مناطق استان قزوین به ویژه آبیک، زیاران و قشلاق از آب سد طالقان بهره‌مند بودند، اما در طی سالیان اخیر به دلیل نیاز پایتخت به آب شرب این سد بیشتر حوزه استان تهران را مشروب می‌کرد و به همین خاطر حقابه‌ای در حدود 278 متر مکعب بر ثانیه برای استان قزوین در نظر گرفته می‌شد.

وی اضافه کرد: با این حال متأسفانه طی یکی دو سال اخیر به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها و خشک‌سالی این حقابه در تابستان به 52 متر مکعب در ثانیه یعنی حدود 81 درصد کاهش پیدا کرده بود، بنابراین تلاش کردیم برای آب کشاورزی استان قزوین سهمیه جدیدی از وزارت نیرو بگیریم. به همین خاطر تیرماه امسال از وزیر نیرو خواستیم که سهمیه و حقابه‌ای از سد طالقان برای کشاورزان استان قزوین تعیین کند.

محمدبیگی ادامه داد: با توجه به اینکه اولویت سد طالقان تأمین آب شرب است، بنابراین در صورت ایجاد ظرفیت اضافه در این سد امکان تأمین آب کشاورزی وجود دارد. با این وجود در حالی که طبق اولویت یادشده و برای تأمین آب کلان‌شهر تهران مصارف از سد طالقان محدود شده بود، اما با دستور وزیر نیرو در سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین از سد طالقان بازنگری شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین از سد طالقان 59 میلیون متر مکعب افزایش یافت و از 75 میلیون متر مکعب به 134 میلیون متر مکعب رسید. بنابراین حقابه کشاورزان قزوینی از این سد 79 درصد افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با سهمیه جدید کشاورزان قزوینی می‌توانند برای الگوی کشت پاییزه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند، گفت: امیدوارم در پاییز سال جاری با افزایش بارش‌ها شاهد افزایش ذخیره سد آب طالقان و سایر منابعی استان و کشور باشیم و در نهایت بتوانیم در سال آینده برای سال آبی 1401-1402 حقابه جدید از سد طالقان بگیریم.

محمدبیگی افزود: پیگیری تخصیص منابع برای تأمین آب شرب و کشاورزی را همچنان ادامه خواهیم داد و تلاش برای ایجاد سدهای جدید از جمله سد بورمانک در منطقه طارم را در دستور کار داریم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار