مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس استان البرز اعلام کرد: ۴۱ هکتار از باغ های این شهرستان به آفت مگس مدیترانه ای آلوده شده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ 20 September 2022

به گزارش «تابناک البرز» هوشنگ میرزایی گفت:  هجوم این آفت سبب خساراتی به باغ های شهرستان فردیس شده  هر چند که  باغداران با روش های کنترلی استفاده از تله ها،طعمه پاشی و سایر روش های مبارزه با این آفت تا حدی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه ای در باغات شده اند.

مگس مدیترانه ای یا (مگس  مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann و نام مستعار Medfly یکی از مخرب ترین آفات حشرات جهان است. به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، تحمل آب و هوای سرد در بین گونه های دیگر مگس میوه، رتبه اول را دارد.

لاروهای مگس مدیترانه ای از بسیاری از میوه های برگریز، نیمه گرمسیری، گرمسیری و برخی سبزیجات تغذیه و رشد می کنند؛ اگرچه ممکن است آفت اصلی مرکبات باشد، اما اغلب آفت جدی برای برخی از میوه های برگریز مانند هلو، گلابی و سیب است. لاروها از مغز میوه های میزبان تغذیه کرده و گاهی اوقات در داخل آن تونل می کنند و در نهایت کل میوه را به یک توده آبدار و غیرقابل خوردن تبدیل می کنند.

وی اظهار داشت: این آفت  درختان  میوه هایی مانند شلیل ، هلو،خرمالو،گلابی و سیب را در شهرستان فردیس  آلوده کرده است لذا مدیریت کنترل آفات برای این محصولات لازم اجرا است.

وی افزود: در مرداد ماه  سال جاری ردیابی و شناسایی این آفت توسط کلینیک گیاه پزشکی با نصب تله های دلتا با ماده جلب کننده پارافرومونی (تری مدلور) در یکی از باغات فرخ آباد شهرستان فردیس انجام گرفت که نمونه ها توسط موسسه  تحقیقات اصلاح ، و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج  مورد تایید واقع شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس گفت: به منظور بررسی بیشتر این موضوع ردیابی این آفت در نقاط دیگر شهرستان فردیس  انجام گرفت که نتایج حاکی از آلودگی هر دو پهنه مشکین دشت و مرکزی شهرستان فردیس به این افت بود.

میرزایی افزود: بر اساس گزارش های دریافتی از ایستگاه های شبکه مراقبت و ردیابی مگس میوه مدیترانه ، به منظور کاهش تراکم جمعیت آفت و پیشگیری از خسارت های احتمالی آن در سال آینده اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون های آلوده شهرتان الزامی است.

وی افزود: پاکسازی سطح باغ ها  از میوه های آلوده به مگس مدیترانه، بسته بندی میوه های آلوده در کیسه های پلاستیکی به مدت تقریبی یک ماه ، دفن کردن میوه های آلوده به عمق تقریبی ۵۰ سانتی متر، غوطه ور کردن میوه های آلوده حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروف بشکه ای حاوی آب که توسط یک لایه از مواد شوینده پوشیده شده است از جمله اقدامات برای مهار این آفت می باشد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس گفت: شکار انبوه مگس با استفاده از تله های جلب کننده به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار شامل ( تله های دلتا پارافرومونی، تله های مکفیل یا بطری های پلاستیکی حاوی ماده مغذی سراترپ و یا پروتئین هیدرولیزات)، طعمه پاشی تنه،پشت برگ ها و سرشاخه های اصلی با پروتئین هیدرولیزات به نسبت سه لیتر و مالاتیون به نسبت ۲۰۰ سی سی در یک صد لیتر آب  از راه های مقابله با این آفت بوده که در فردیس اجرایی شده است .

میرزایی افزود: بر همین اساس اداره جهاد کشاورزی فردیس اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی مگس مدیترانه و مدیریت تلفیقی آن با حضور کشاورزان و باغداران در روستای فرخ آبادزیبادشت  فردیس کرد  که شرکت کنندگان با شکل شناسی، سیکل زندگی، شناسایی انواع تله ردیاب، روش ردیابی، نصب تله، مواد و سموم مورد نیاز و روش طعمه پاشی آشنا شدند.

شهرستان فردیس حدود ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار