این مقاله به توضیح سنگ کورین، مزایا و معایب آن و شرایط نگهداری سنگ کورین اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷ 30 August 2022

کابینت آشپزخانه با صفحه کانتر روی آن تکمیل می‌شود و شکل نهایی را به خود می‌گیرد. بعد از نصب تمام قسمت های کابینت، تیر خلاص تکمیل کننده زیبایی را صفحه روی آن می‌زند. تنوع متریال های موجود مناسب صفحه کانتر بسیار زیاد است. این تنوع در متریال ممکن است باعث سردرگمی در هنگام خرید گردد. یکی از انواع صفحاتی که بسیار پرطرفدار شده است، صفحه کورین یا سنگ مصنوعی کورین است. 

سنگ مصنوعی کورین چیست؟

کورین یک جامد سخت و مقاوم است که از ترکیب رزین و مواد پلیمری و مواد معدنی ساخته می‌شود. به دلیل اینکه از متریال های مختلفی ساخته می‌شود، قبل از ساخت امکان شکل پذیری بالایی دارد. اما معمولا صفحات کورین از ابعاد یکسان و استانداردی ساخته می‌شوند. نخستین بار کورین توسط فردی به نام دوپونت در سال 1967 اختراع شد.

صفحه کورین چیست؟

دلیل پرطرفداری سنگ کورین، به دلیل ویژگی های آن و در ابتدا به دلیل قیمت مناسب آن بود. در حال حاضر قیمت کورین با برخی مدل های کوارتز و سنگ طبیعی برابری می‌کند. بیشترین کاربرد سنگ کورین، در صفحات روی کابینت، دیوارپوش، روشویی های سرویس بهداشتی، مراکز بهداشتی و درمانی، میز های رستورانی و ... است.

ویژگی های صفحه کورین

گفتیم که دلیل پرطرفداری سنگ کورین، مزایای بسیار آن است.

از ویژگی های صفحه کورین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود درز بعد از اجرا در هر ابعادی از صفحه کانتر
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی و ضربه
  • آنتی باکتریال و ضد آب
  • امکان تعمیر در صورت بروز خرابی بعد از نصب
  • فرم پذیری؛ امکان اجرای طرح های خاص
  • نگهداری آسان

تنوع در طرح و رنگ های کورین نیز بسیار زیاد است. برخی مدل های کورین را در هیچ سنگ طبیعی و مصنوعی دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. برخی از طرح ها را از اینجا ببینید.

از طرفی تنوع در ابزار لبه‌های سنگ کورین نیز بسیار متنوع است. این ابزار ها با توجه به نوع کلاسیک یا مدرن بودن کابینت شما متفاوت است. در کابینت های مدرن، معمولا از لبه هایی صاف و بدون ابزار استفاده می‌شود.

معایب سنگ کورین

ویژگی های سنگ کورین را بررسی کردیم، اما معایبی هم دارند که قبل از خرید حتما باید بدانید. صفحات کورین در مقابل ضربه و خط و خش مقاوم هستند، اما این قضیه 100% نیست. خط و خش روی سنگ کورین بسیار واضح و قابل دیدن اتفاق می‌افتد. برای همین توصیه می‌کنیم رنگ های روشن را انتخاب کنید، چون خط و خش روی آنها قابل رویت نیست.

در صورتی که قابلمه داغ روی آن گذاشته شود، یا برخی مواد رنگی مثل زعفران و زردچوبه در مدت طولانی روی آن قرار گیرد، اثر ماندگار روی سنگ بر جای می‌گذارند. برخی فروشندگان اعلام می‌کنند که امکان تعمیر در چنین مواقعی وجود دارد، اما باید بدانید تعمیر سنگ کورین دردسر هایی دارد که شاید از انجام آن پشیمان شوید. در ادامه به این مسئله بیشتر اشاره خواهیم کرد.

رنگ بندی کورین

صفحه کورین چیست؟

تنوع رنگ و تنوع طرح در کورین، بسیار زیاد و متنوع است. کورین در بیش از صد رنگ و طرح تولید می‌شود. رنگ های مشکی و سفید یک دست کورین، بسیار پر طرفدار هستند. البته تمام رنگ های موجود در سمپل کورین، در ایران موجود نیستند، اما اکثر مدل های خاص و پر طرفدار را می‌توانید به راحتی تهیه کنید. وابسته به نوع دکوراسیون داخلی منزل و رنگ بندی کابینت و کف آشپزخانه، رنگ مناسب را انتخاب کنید.

روش نگهداری از کورین

از آنجایی که کورین متریال نسبتا مقاومی است، نگهداری از آن کار سخت و دشواری نیست. بهتر است از مواد شیمیایی و اسیدی قوی و شوینده های بسیار قوی مثل وایتکس دور باشد. سعی کنید بعد از ریختن مایعات رنگی، سریعا آن را پاک کنید. بعد از خشک شدن روی سنگ ممکن است اثر ماندگار روی سنگ برجای بگذارند.

برای خرد کردن مواد غذایی مثل سبزیجات و گوشت و ... از تخته آشپزی استفاده کنید، رد چاقو روی کورین باقی می‌ماند. و آخرین نکته، به هیچ عنوان قابلمه و تابه بسیار داغ را روی سنگ قرار ندهید.

آیا صفحات کورین قابل تعمیر هستند؟

در صورت ایجاد شکستگی و خرابی در صفحات کورین، امکان تعمیر آنها وجود دارد. به طور کلی هر خرابی ای در سنگ های کورین قابل ترمیم و تعمیر است. به طور کلی ساخت صخات کورین به صورت قطعه قطعه است. ابزار های لبه ها جدا از صفحه رویی هستند. قسمت هایی که طول بیش از 360 دارند، نیز به هم چسبانده می‌شوند. اما نه آن چسبی که در ذهن شما است.

صفحه کورین چیست؟

چسبیدن قطعات کورین به یکدیگر به وسیله ترکیباتی از جنس خود کورین و چسب رزین است. بعد از چسبیدن، یک قطعه اسلب و به هم پیوسته را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل در صورتی که شکستگی رخ دهد، امکان ترمیم آن وجود دارد. خط و خش و اثرات باقی مانده از مواد رنگی، به وسیله ساب و پولیش قابل ترمیم است. اما ساب و پولیش سنگ کورین، گرد و خاک بسیار زیادی دارد. این گرد های معلق هم برای سلامتی مضر هستند و هم تمام قسمت های خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهتر است اگر قصد تعمیر و پولش سنگ کورین منزل خود را دارید، سنگ را جدا نموده و در محلی غیر از محیط داخلی ساب و پولیش را انجام دهید. کورین‌کارها معمولا کارگاه هایی مجهز دارند، می‌توانید درخواست کنید این کار را در کارگاهشان انجام دهند. البته دردسر های حمل نقل و جداسازی صفحه همیشه این امکان را به شما نمی‌دهد. پس بهتر است بیشتر مراقب صفحات کورینی آشپزخانه خود باشید.

ابعاد ورق کورین

ورق های کورین در ابعادی به طول 360 سانتی متر و عرض 75 سانتی متر و ضخامت 12 میلیمتر هستند. اما آشپزخانه شما در هر ابعادی که باشد می‌توانید با خیال راحت سنگ کورین سفارش دهید و سطحی بدون درز داشته باشید.

کورین های خارجی موجود در بازار ایران با برند های استارون، ال جی، آتیسون و ... هستند. برخی برند های ایرانی هم به تازگی اقدام به تولید کورین کرده اند.

این مقاله جهت معرفی و بررسی و بازگو کردن نکات مثبت و منفی سنگ های کورین تهیه شده است. سعی کردیم تعاریف و توضیحاتی بدون جهت گیری داشته باشیم. به غیر از کورین، متریال هایی مثل کوارتز های خارجی و ایرانی، سنگ طبیعی، سرامیک های پرسلان متریال های مناسبی هستند که می‌توانید برای کانتر آشپزخانه استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار