کد خبر: ۱۰۵۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ 03 August 2022

به گزارش «تابناک البرز» در اولین روزهای اعلام تصمیم دولت در خصوص حذف ارز 4200 تومانی، خبرها حکایت از پرداخت یارانه نقدی طی سه ماه و سپس توزیع کالابرگ برای چهار تا شش قبلم کالا طی ماه‌های بعدی داشت اما حالا با وجود گذشت سه ماه از پرداخت یارانه نقدی، هنوز تکلیف توزیع کالابرگ روشن نشده است.

یک سالگی دولت در حالی رسیده است که هنوز بخش مهمی از سیاست‌های دولت مبهم است و پاسخ مناسبی درباره مهمترین مباحث مرتبط با سبد خانوار اعم از وضعیت توزیع کالابرگ و نان و ... اعلام نشده است. در حالی که یک سال از عمر دولت سیزدهم سپری شده است و حالا حذف ارز 4200 تومانی نیز وارد سومین ماه می‌شود هنوز روشن نیست سیاست دولت در قبال جایگزینی یارانه ارز چیست.

در اولین روزهای اعلام تصمیم دولت در خصوص حذف ارز 4200 تومانی، خبرها حکایت از پرداخت یارانه نقدی طی سه ماه و سپس توزیع کالابرگ برای چهار تا شش قبلم کالا طی ماه‌های بعدی داشت اما حالا با وجود گذشت سه ماه از پرداخت یارانه نقدی، هنوز تکلیف توزیع کالابرگ روشن نشده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مواجهه با این سئوال که تکلیف توزیع کالابرگ به کجا رسید؟ گفته است: مساله اعطای کالابرگ هنوز در ستاد اقتصادی دولت مطرح نشده است. احسان خاندوزی به سئوالاتی مبنی بر عاقبت اعطای کالابرگ و چرایی تأخیر در اعطا، نیز پاسخی نداد.

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس از توزیع قریب‎الوقوع کالابرگ برای شش کالا خبر می‌دهند. برخی دیگر از نمایندگان نیز شمار کالاهایی که مشمول توزیع کالابرگی قرار خواهند گرفت را چهار قلم اعلام کرده‌اند. با این حال روشن نیست سیاست دولت بر منتفی شدن مساله توزیع کالابرگی استوار است یا مقرر شده کالابرگ در شهریورماه به سرپرستان خانوار تحویل داده شود. گفته می‌شود کسانی می‌توانند کالابرگ دریافت کنند که در حال حاضر در فهرست دریافت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی حضور دارند.

صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست

از سوی دیگر ابهامات عجیبی در خصوص مساله تغییر ساختار پرداخت یارانه نان وجود دارد. در حالی که طرح پایلوت فروش نان با کارت بانکی در زنجان آغاز و سپس به استان‌های دیگر تسری یافت، هنوز مکانیزم دفقیق صدور کارت نان برای خرید مشخص نیست. وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگاران درباره جزییات ماجرای نان، با تاکید بر اینکه نان گران نمی‌شود، گفته است: هدف‌گذاری دولت و البته خط قرمز رئیس‌جمهوری عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است.

به گفته وی صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست. خرید نان با همین کارت‌های بانکی در دست مردم انجام می‌شود و در حال صحبت با بانک مرکزی هستیم که صرفاً برای سرپرست خانوار هم نباشد بلکه با همه کارت‌های افراد خانواده، امکان خرید نان وجود داشته باشد.

بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته بیش از دو ماه از اجرای طرح جدید نان می‌گذرد و در این مدت زمانی بیش از ۶۳ درصد از کل کشور از نظر تجهیز به کارتخوان پوشش داده شده‌اند و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان نیز بیش از ۸۹ درصد نانوایی‌های کشور تحجت پوشش قرار گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح مقدمه‌ای برای افزایش قیمت نان در آینده می‌تواند باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار