سید محمد میری گفت: سال ۹۵ افراد ۱۸ تا ۳۵ سال ۵۰ درصد اهدا کنندگان را تشکیل می دادند اما این آمار در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 01 August 2022
البرز از نبود مراکز خونگیری در شهرستان ها رنج می برد
به گزارش «تابناک البرز» مدیرکل انتقال خون البرز گفت: استان البرز دارای  ۳ مرکز انتقال خون در شهر کرج است، علی رغم استقلال ۱۰ ساله کرج و تشکیل استان البرز تاکنون تمهیداتی برای تشکیل مرکز خونگیری در سایر شهرستان های استان اندیشیده نشده است.
سید محمد میری با اشاره به اینکه مسئله مذکور ممکن است البرز را در آینده به واسطه تامین خون با مشکل مواجه کند، افزود: جمعیت ۵۰۰ هزار نفری فردیس و ۳۰۰ هزار نفری ساوجبلاغ می توانند در سال حدود ۱۵ هزار واحد از خون مورد نیاز استان را تامین کنند.
وی اظهار داشت: طبق اعلام مقامات استانی بیمارستان ۲۶۰ تخت خوابی فردیس تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و در صورت راه اندازی بیمارستان مذکور طبق قول مساعد استاندار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی مقرر شده مجموعه ای در این مرکز درمانی برای انتقال خون پیش بینی شود. همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص اختصاص مرکز خونگیری در یکی از مراکز درمانی هشتگرد پس از تکمیل قول مساعد داده است.
میری با اشاره به اینکه می بایست طی برنامه هفتم توسعه شهرستان فردیس و ساوجبلاغ دارای مرکز خونگیری مستقل باشند تصریح کرد: با توجه به نیاز کنونی البرز دغدغه ای از نظر تامین خون نداریم اما با افزایش تعداد بیمارستان ها، ۷۰۰ تخت به تخت های استان اضافه می شود که برای تامین خون آن ها نیاز به مشارکت تمام اهالی استان هستیم.
وی افزود با تکمیل بیمارستان های در دست احداث، تولید سالانه حدود ۱۲ هزار واحد خون به  نیاز استان افزوده خواهد شد.
وی در خصوص شرایط اهدای خون گفت: سن اهداکنندگان بار اول ۱۸ الی ۶۵ سال و وزن آنها باید بیشتر از ۵۰ کیلوگرم باشد و افراد باید از سلامت عمومی برخوردار باشند که علاوه شرایط مذکور پزشک اهدای خون سوابق بیماری، بستری و داروهای مصرفی اهدا کننده را بررسی خواهد کرد.
میری افزود: افرادی که بیماری قلبی – عروقی، مغزی و عفونی دارند و یا سنشان بالاتر از ۷۰سال و وزنشان کمتر از ۵۰ کیلوگرم است و یا دچار کم خونی هستند نباید خون اهدا کنند.
وی اظهار داشت: از هر واحد خون اهدایی سه فرآورده (پلاکت، گلبول قرمز متراکم و پلاسما) تهیه می شود که می تواند جان سه تن را نجات دهد.
میری با بیان این که میانگین حجم  یک واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ ملی لیتر می باشد تصریح کرد: فردی که هموگلوبین خونش بالای ۱۲/۵ باشد بدون مشکل می تواند در سال ۳ الی ۴ بار خون اهدا نماید که ذخایر آهن و  هموگلوبین فرد طی ۲ تا ۳ هفته جایگزین خواهد شد و عملا اهدای خون برای فرد سالم عارضه ای ایجاد نمی کند.
وی با اشاره به اینکه ۳ بیمار با اهدای خون نجات پیدا می کنند، گفت: استان البرز علاوه بر تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی استان به عنوان معین استان تهران بخشی از خون مورد نیاز مراکز درمانی تهران را نیز تامین می کند.
وی با بیان این که در حال حاضر شاخص اهدای خون در کشور ۲۴ واحد به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، افزود: با توجه به اینکه ۵ شهرستان استان البرز مرکز اهدای خون ندارد این  شاخص در استان ۱۸ است که آمار قابل قبولی نیست و امیدواریم با دایر شدن مجموعه های شهرستانی شاهد بهبود شاخص اهدای خون در البرز باشیم.
وی با اشاره به شاخص اهدای خون بانوان گفت: البته جایگاه اهدا خون بانوان هم در کشور مناسب نیست، اظهار داشت: علیرغم سهم ۵۰ درصدی زنان از جمعیت کشور ۴ درصد از آنها خون اهدا می کنند، این شاخص در کشورهای توسعه یافته ۳۳ درصد است. متاسفانه تصور برخی از خانم ها از کم خونی، مانعی برای مراجعه  آنها به مراکز اهدای خون شده است.
میری تصریح کرد: بیماران کرونایی ۱۴ روز از پس بهبودی می توانند خون اهدا کنند و شهروندانی که واکسن سینوفارم و برکت تزریق کرده اند منعی برای اهدای خون ندارند اما افراد واکسینه شده با واکسن  آسترازنکا و اسپوتنیک، پس از دو هفته مجاز به اهدای خون هستند.
میری با اشاره به اینکه در حال حاضر استان البرز مازاد تولید خون دارد و در مواقع بحران می تواند معین استان های دیگر باشد که در همین راستا در سال گذشته ۸ هزار واحد خون به پایتخت ارسال کرده است.
وی با تاکید بر اینکه توصیه ما این است مردم اهدای خون را صرفا به تاسوعا و عاشورا موکول نکرده و از اول محرم تا اربعین در یک زمان مناسب به مراکز مراجعه کنند، در بخش دیگری گفت: پیری جمعیت و تغییر الگوهای زندگی جوانان روی آمار اهدای خون تاثیر گذاشته است.
میری افزود: سال ۹۵ افراد ۱۸ تا ۳۵ سال ۵۰ درصد اهدا کنندگان را تشکیل می دادند اما این آمار در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش جمعیت جوان لزوم فرهنگ سازی برای اهدای خون اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل انتقال خون استان البرز در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روند مذکور در آینده می تواند  تامین خون را با بحران مواجه کند افزود: باید احساس مسئولیت اجتماعی را در شهروندان تقویت کنیم تا این خلا پر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار