فرماندار کرج گفت: نصب بنرهای اطلاع رسانی در ورودی روستاها نسبت به تبعات قانونی تغییر کاربری ها و ساخت و ساز غیرمجاز و آگاهی بخشی در روستاها از موضوعاتی است که نباید نسبت به آن غفلت شود و دهیاران باید با نصب بنر در این زمینه اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 15 June 2022

مسئولان کم کار کرج در پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز به دادستانی معرفی می‌شوند

به گزارش «تابناک البرز» غفور قاسم پور در جلسه کمیسیون پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز روستایی در شهرستان در جمع دهیاران روستاهای دو بخش مرکزی و آسارا گفت: در سفر پرخیرو برکت ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی اعتبارات خوبی به منظور ایجاد زیرساخت ها و حفاظت و مدیریت منابع کشاورزی و طبیعی در محور کرج- چالوس اختصاص یافته است.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه مدیریت منابع آبی و آب شرب بالاخص در روستاهای جاده کرج – چالوس خاطرنشان کرد: با ورود شرکت آب و فاضلاب روستایی تلاش می شود تا اقدامات موثری در این زمینه صورت بگیرد.

فرماندار کرج همچنین مرمت و بازسازی جاده های روستایی را از دیگر مسائل حوزه روستایی در شهرستان کرج برشمرد و گفت: ظرف یک ماه آینده با تخصیص بودجه مناسب به این سرفصل روند مرمت و بازسازی روستاهای مرکز استان آغاز می شود.

معاون استاندار در خصوص تکمیل پروژه گاز رسانی روستاهای محور کرج – چالوس نیز گفت: جلسات متعددی  با شرکت گاز انجام شده، موانع برداشته شده است و امیدوار هستیم تا پایان سال عملیات گازرسانی در ۹۰ درصد روستاها این منطقه به اتمام برسد.

قاسم پور با اشاره به اظهارات جدید طرح شده در روستاها برای ارتقا این مناطق به شهر با تحلیلی اجتماعی بر تبعات این پدیده، حفظ بافت سنتی روستایی را امری ضروری و حایز اهمیت دانست و بیان کرد: امروز مسائل عمده ای که در حاشیه شهرها و آسیب های اجتماعی شاهد آن هستیم ناشی از مهاجرت از روستاها به شهرها است که باید توجه ویژه ای برای حفظ این بافت و به موازات آن ایجاد اشتغال در این نقاط برای پیشگیری از مهاجرت ها انجام پذیرد.

فرماندار کرج توجه به اقتصاد روستایی، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد بسترهای لازم جهت مهاجرت معکوس را از دیگر اقدامات ضروری در این زمینه برشمرد.

معاون استاندار ضمن بازگشت به گذشته دیرینه شهرستان کرج یادآور شد: دیرزمانی کرج با هویت باغ شهری اش در کشور مشهور و شناخته شده بود و تفرجگاه ها و باغ های آن کانون حضور گردشگران از اقصی نقاط بشمار می رفت ولی امروز سیمای بصری شهر و روستاها تغییر چهره داده اند که باید بر بازگشت به قبل ابتدا زیرساخت های اولیه را ایجاد نماییم و از بحران های احتمالی پیشگیری کنیم.

وی خطاب به دهیاران نیز نکاتی را در جهت حفاظت از روستاها مطرح کرد و گفت: حفاظت از منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و پیشگیری ساخت و سازهای غیرمجاز وظیفه اصلی دهیاران است.

فرماندار کرج متذکر شد که هر کم کاری در هر روستایی از شهرستان کرج صورت بگیرد تبعات آن طبق قانون بر عهده دهیاران است بنابراین اشراف کامل به قوانین و نظارت و پایش مستمر وضعیت روستاها از مهمترین ماموریت ها بشمار می رود.

قاسم پور گفت: بزودی دوره های آموزشی ویژه دهیاران روستاهای شهرستان کرج برگزار می شود.

معاون استاندار تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم دستگاه های خدمات رسان در ساخت و سازهای غیرمجاز روستایی خدمات انشعابی ارائه دهند.

اقدامات پیشگیرانه از جمله نکات دیگری بود که در سخنان فرماندار کرج خطاب به دهیاران مطرح شد. قاسم پور با تذکر بر اینکه دهیاران اجازه ندهید چراغ ساخت و ساز روستایی روشن شود و بعد اقدام کنید؛ بیان کرد: اطلاع رسانی زودهنگام نسبت به عملیات ساخت و ساز غیرمجاز در روستا و پیشگیری از ساخت بجای پیگیری تخریب بنا اولویتی است که باید مورد توجه دهیاران باشد در این زمینه با بکارگیری نگهبانان محله و ظرفیت نیروهای بسیج باید وارد میدان بشوید.

قاسم پور ادامه داد: نصب بنرهای اطلاع رسانی در ورودی روستاها نسبت به تبعات قانونی تغییر کاربری ها و ساخت و ساز غیرمجاز و آگاهی بخشی در روستاها از موضوعاتی است که نباید نسبت به آن غفلت شود و دهیاران باید با نصب بنر در این زمینه اقدام کنند.

معاون استاندار تجدید نظر بر جرائم کمیسیون ماده ۹۹  را نیز در پیشگیری از ارتکاب تخلف ضروری دانست و گفت: در روستاها باید جرایم ساخت و ساز غیرمجاز بعنوان عامل پیشگیرانه افزایش یابد و  املاک غیرمجاز روستایی نیز برابر قانون شناسایی شود.

فرماندار کرج در بخش دیگری از افزایش بودجه شهرستان کرج در سال جدید خبر داد و گفت: طبق قول مساعدی که در سازمان برنامه و بودجه استان داده شده است امسال بودجه شهرستان کرج در مقایسه با سال گذشته ۱۰ برابر افزایش خواهد داشت که بخشی از کمبودهای زیرساختی در روستاهای شهرستان کرج اعم از خرید لودر و دستگاه های خدماتی برای مدیریت منابع موجود با تخصیص این بودجه به حول و قوه الهی برطرف خواهد شد.

فرماندار کرج گفت: بخشی از روستاها نیازمند کنترل و نظارت بیشتری است با محدودیت امکانات روستایی امکان پیشگیری تمامی مسائل شاید کمی دشوار باشد از این رو باید تقویت لازم صورت بگیرد.

وی افزود: تقویت ایستگاه های پلیس ساختمان در روستاها از ضروریات کار پیشگیری و مقابله است که گشت های تلفیقی و نظارتی بیشتری را می طلبد.

قاسم پور هشدار داد: اداراتی که در بحث نظارت و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز دیر عمل می کنند در شهرستان کرج شناسایی و به دادستان محترم معرفی خواهند شد.

معاون استاندار همچنین با تاکید بر ضرورت ساماندهی تبلیغات محیطی خرید و فروش ویلا و باغ روستایی در شهرها و اتوبان نیز گفت: ساماندهی تبلیغات خرید و فروش ملک در روستا که به افزایش ساخت و ساز غیرمجاز و ترویج خرید و فروش اراضی روستایی منتج می شود از دیگر اقداماتی است که ساماندهی آن به شهرداران تکلیف خواهد شد.

فرماندار کرج همچنین بازنگری در  طرح هادی روستایی را به ویژه در محور گردشگری کرج – چالوس ضروری دانست و بیان کرد: این امر نیازمند تدوین دستورالعمل جدیدی است و در این رابطه اقدامات لازم در دستور کار پیگیری قرار دارد.

وی افزود: موارد احصا شده ای که در  قانون نیازمند اصلاح و بازنگری است به نمایندگان محترم کرج در مجلس شورای اسلامی منعکس خواهد شد.

فرماندار کرج نظارت و کنترل فرایند ساخت و سازهای غیرمجاز توسط اتباع را نیز با تشدید نظارت ها از سوی نیروی محترم انتظامی در دستور کار پیگیری قرار داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار