معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز از مردم خواست برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در فریزر نگه داشته و سپس مصرف کنند.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ 12 June 2022

هشدار علوم پزشکی البرز نسبت به شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

به گزارش «تابناک البرز» دکتر شهاب مستوفی گفت: تب خونریزی دهنده  کریمه کنگو، یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد ویروسی است که توسط گونه‌ای از کنه منتقل می‌شود و با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است  ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان نیز اتفاق می‌افتد . شیوع بیماری بیشتر در ماه‌های گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه‌ها است.

مستوفی افزود: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال هم زمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضروری است عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند و همچنین شهروندانی که برای تفریح به اطراف شهرها و گردشگاه‌های طبیعی می‌روند موارد ذیل را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مردم گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی و مرکز بهداشت می باشند، تهیه کنند. استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی و خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با تأکید بر خودداری از مصرف گوشت تازه  گفت: گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری و سپس مصرف شود. جگر نیز نباید به صورت خام مصرف شود و لازم است به مدت ۴۸ ساعت پس از خریداری در دمای ۰ تا ۴ درجه نگهداری و بعد مصرف شود.

مستوفی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت گفت: هنگام پشم چینی دام‌ها، از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده استفاده شود. از دیگر نکات مهم می‌توان به اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن مثل زیرانداز و سمپاشی بدن دام و اصطبل‌های روستایی با سموم مخصوص دامپزشکی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار