کیفیت هوای کرج در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است و کارشناسان هشدار می دهند برای حفظ سلامت در این هوا نباید به هیچ وجه از منزل خارج شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 24 May 2022

البرز به رنگ خاكسترى/ در هوای آلوده باید به چه نكاتى توجه کنیم؟

به گزارش «تابناک البرز» بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت آلودگی هوای استان البرز، شاخص بر خط کیفیت هوا در صبح سه‌شنبه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۲۱۶ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد.

بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد به ترتیب ۱۵۷، ۱۷۲ و ۱۹۲ است که بر این مبنا کیفیت هوای اشتهارد در وضعیت سالم و کیفیت هوای فردیس و ساوجبلاغ دیگر شهرستان‌ها در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وزش باد شدید و لحظه‌ای، گرد و خاک و تردد خودروها عامل کاهش کیفیت استان شده است و بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی این وضعیت تا پایان وقت سه شنبه سوم خرداد ادامه خواهد داشت.

بر این اساس ساکنان شهرهای البرز به ویژه گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

 آلودگی هوا مدارس البرز را تعطیل کرد

شب گذشته هم مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: تمامی مقاطع تحصیلی استان البرز سه شنبه سوم خرداد تعطیل است.

فلاح نژاد گفت: بنا به تصمیم اخذ شده در کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای استان، تمامی مقاطع تحصیلی استان البرز سه شنبه سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ به دلیل کاهش کیفیت هوا تعطیل است.

او افزود: زمان امتحانات فردا به روز دیگری موکول و متعاقبا توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

رژیم غذایی مناسب برای مقابله با آلودگی و ریزگردها

آلودگی هوا بخودی خود حاوی ترکیبات اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد؛ اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین‌های ای، سی، بتاکاروتن، سیلنیوم و روی هستند.

این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به‌طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

علیرضا خیاط زاده متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش آسیب ناشی از افزایش گرد و غبار بیش از حد مجاز طوفان در استان خوزستان گفت: این گرد و غبارکه از کشورهای همسایه وارد کشور ما شده اند، ذرات درشتی هستند که نفوذپذیری آن ها به قسمت های تحتانی ریه کمتر بوده اما این ذرات درشت با گردهای ریز آلودگی هوا و گرده های گیاهی ترکیب شده و می توانند علاوه بر تحریک زایی، آلرژی زا نیز باشند.

وی ادامه داد: این گردو غبار در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی نهفته موجب بروز علامت های تنفسی، تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه در دستگاه تنفس تحتانی و علائمی مانند آبریزش، عطسه، سوزش گلو در دستگاه تنفسی فوقانی وحتی سوزش چشم نیز  می‌شوند.

این متخصص عضو انجمن آسم و آلرژی عنوان کرد: کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ریوی دارند، در روزهایی که گرد و غبار بیش از حد مجاز بوده در معرض خطر بیشتری هستند و باید در ساعات اوج آلودگی هوا در منزل مانده و در صورت لزوم خروج از منزل از ماسک های با فیلتر استاندارد استفاده کنند.

خیاط زاده توصیه کرد: مردم از پیاده روی ، ورزش کردن و فعالیت های هوازی در زمان گرد و غبار به خصوص در اوایل صبح و هنگام غروب اجتناب کنند.

وی انجام اقداماتی را در محیط خانه برای کاهش ورود ذرات گردو غبار موثر دانست و گفت: بستن پنجره ها، استفاده از پنجره های دو جداره، مسدود کردن راه های ورود هوایی در کاهش ورود گرد و غبار وآسیب ناشی از آن تاثیرگذار است.

متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تاکید بر اینکه  تغذیه سالم در سلامتی حرف اول را می زند، افزود: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات برگ سبز تازه با سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی نقش به سزایی در مقابله با آسیب های ناشی از گردو غبار و آلودگی هوا به سلامتی بدن دارد.

خیاط زاده مصرف لبنیات به خصوص شیر و غذاهای حاوی امگا 6 مانند ماهی و غذاهای دریایی را در روزهای آلوده به شهروندان ساکن شهرهایی که میزان ذرات از حد استاندارد بیشتربوده توصیه کرد.

وی مصرف برخی غذاها  را موجب تشدید بروز آسیب های ناشی از گرد و غبار معرفی کرد وگفت: در زمان هایی که میزان گرد و غبار بیش از حد استاندارد بوده مردم از مصرف غذاهای ناسالم مانند فست فودها،غذاهای حاضری، موادغذایی حاوی افزودنی به دلیل تشدید علائم آسم و آلرژی اجتناب کنند تا سلامتی آنها کمتر به خطر بیفتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار