رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات ناشی از فرسایش در دریاچه سدها وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵ 22 May 2022

به گزارش «تابناک البرز» مسعود منصور در آئین جشن انفال و افتتاح سامانه مدیریت پنجره واحد زمین استان البرز که در سالن همایش باشگاه فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد، اظهار کرد: در قرن جدید چالش اصلی بشریت مسائل امنیت غذایی و تأمین مواد غذایی اساسی است و از طرفی در اکثر روزها شاهد ریزگردها هستیم که نفس را بر هم‌وطنان عزیزمان در استان‌ها تنگ کرده و ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است و آثار آن به مرکز و استان‌های شمالی کشور می‌رسد.

وی ادامه داد: بحث کاهش آب و خشک‌سالی باعث شده تا با مشکل بهره‌برداری و تأمین آب شرب مواجه شدیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امنیت غذایی و زیستی ضرورت حفظ منابع پایه را دوچندان می‌کند، بیان کرد: راه‌حل و درمان آن حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی و هوا است تا در این زمینه‌ها کشور به استقلال برسد.

سالانه به صورت متوسط ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک داریم

وی با بیان اینکه ما کشوری در معرض شدید فرسایش هستیم، تصریح کرد: خاک ما سالانه به صورت متوسط ۱۶ تن در هکتار فرسایش پیدا می‌کند و در برخی مناطق با ۱۰۰ تن در هکتار با فرسایش خاک مواجه هستیم.

منصور خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات ناشی از فرسایش در دریاچه سدها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت دریاچه سد امیرکبیر واقع در استان البرز ۲۰۴ میلیون مترمکعب است، گفت: یعنی سالانه به اندازه یک سد امیرکبیر خاک ناشی از رسوبات از دسترس خارج می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در وضعیت حاضر در شرایط حتمی ما شاهد رگبارها، سیلاب‌ها و خشک‌سالی هستیم.

حدود ۲۷ میلیون هکتار از پهنه کشور سیل‌خیز است

وی با بیان اینکه حدود ۲۷ میلیون هکتار از پهنه کشور سیل‌خیز است، ادامه داد: ۹ هزار و ۱۰۰ آبادی، شهر و روستا داخل همین پهنه سیل‌خیز است.

منصور با اشاره به اینکه از دهه ۳۰ به بعد ۷ هزار و ۷۰۰ سیلاب داشتیم، بیان کرد: هر سیلاب ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند و در نتیجه جاری شدن سیل، آب شیرین از بین می‌رود.

۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است

وی تصریح کرد: نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است و ۷ میلیون از آن کانون ریزش ریزگردها است. برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۳ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم وارد می‌شود و به دنبال آن شاهد مهاجرت‌ها و مشکلات فرهنگی هستیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که چاه‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز بیشتر است، بیش از ۹۰ درصد از عرصه کشور فرونشست ۳۰ درصدی داریم بسیاری از معیشت مردم از قنات است از ۴۰ هزار قنات ۵۰ درصد با کم‌آبی و خشک شدن مواجه هستند.

وی گفت: مردم باید بدانند، ۴۰ درصد از چرخه‌ی آب شیرین کشور را جنگل‌های زاگرس تأمین می‌کنند.

منصور اظهار کرد: جنگل‌های ما میلیون‌ها متر مکعب آب را به سفره‌های ما تزریق می‌کند. با عملیات آبخیزداری از قنواتی که در معرض خشک شدن بود بیش از ۱۰ هزار از آنها احیا شده پر آب شده و در کنار آن سکونت و معیشت شکل مجدد گرفته است و بعضاً با مهاجرت معکوس مواجه شدیم.

وی بیان کرد: قریب هفت میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی تثبیت شده به طبع آن کیلومترها راه، راه‌آهن، سکونتگاه‌ها روستاها، بیش از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی ناشی از اقدامات بیابان‌زدایی که بخشی از آن در البرز است مصون مانده که ماحصل آن تولید و اشتغال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متذکر شد: ما با آبخیزداری در هر هکتار، سالانه ۵۰۰ متر مکعب آب استخراج می‌کنیم. اگر آب، خاک و پوشش گیاهی را حفظ نکنیم و آثار آن ادامه پیدا کند حتماً با چالش جدی‌تر در امنیت غذایی و امنیت زیستی مواجه می‌شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار