رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ،در آستانه فرارسیدن فصل گرما توصیه‌ها و هشدارهایی را در خصوص راه‌اندازی کولرهای آبی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 22 May 2022

به گزارش «تابناک البرز» جمشیدی گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولرهای آبی را بدانند و رعایت کنند، شاید راه‌اندازی کولرها کار ساده‌ای به نظر برسد اما در واقع با خطر برق گرفتگی افراد در ارتباط است.

او می گوید: با توجه به این مسئله که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به علت عدم رعایت اصول ایمنی برق در کولرهای آبی دچار برق گرفتگی و حادثه می‌شوند،اما در بسیاری از موارد دیده شده که اغلب افراد به علت بی‌تجربگی قطع کردن فیوز مربوط به کولر را فراموش می‌کنند و متاسفانه دچار برق گرفتگی می‌شوند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: لازم است هنگام سرویس کولر حتما فیوز کولر قطع شود و شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق‌دار نبودن سیستم‌ کولر نمی باشد.

او گفت:شهروندان گرامی برای حفظ ایمنی خود و همچنین استفاده بهینه از کولر لازم است هنگام خرید و استفاده از کولر آبی موارد زیر را مدنظر داشته باشند:

۱_از نصب کولر در فضاها و مکان‌هایی که احتمال سقوط را داشته و یا به دلیل پیش‌آمدگی احتمال برخورد با افراد را دارد خودداری نمایید.

۲_از کولر دارای نشان استاندارد و دارای برچسب و رتبه انرژی بالاتر استفاده نمایید.

۳_دفترچه راهنماي کولر را به‌دقت مطالعه نموده و نصب و راه‌اندازی کولر را صرفاً به سرویس‌کار مجاز و یا افراد دارای صلاحیت و مجوز از سوی اتحادیه واگذار نمایید.

۴_مسیر انشعاب و سیم‌کشی برق را کنترل نموده تا از صحت آن مطمئن شوید.

۵_ترمینال‌های اتصال کابل برق به کولر باید کاملاً سالم و از نوع فیشی باشند ، بنابراین در هنگام نصب دقت نمایید به‌هیچ‌عنوان اتصالات فوق سست نباشند.

۶_نصب RCD (کلید محافظ جان) مناسب در مسیر تغذیه برق کولر لازم و ضروری است.

۷_در هنگام نصب کولر دقت نمایید سیم اتصال زمین (ارت) حتماً نصب‌شده باشد . درصورتی‌که ساختمان فاقد سیم‌کشی ارت می‌باشد ، با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

۸_در صورت تعویض پوشال‌ها دقت شود که تارهایی از پوشال از مشبک خارج نشده باشد ، زیرا امکان انتقال آب روی قسمت‌های متحرک (پولی و تسمه) وجود دارد که باعث سوختن الکتروموتور می‌شود.

۹_از قرار دادن هرگونه مواد قابل اشتعال در مجاورت کولر جداً خودداری شود.

۱۰_هرچند وقت یک‌بار پمپ کولر را کنترل نمایید چون در صورت جمع شدن خرده پوشال‌ها اطراف محور و یا داخل محفظه پمپ احتمال سوختن آن وجود دارد.

۱۱_یکی از عوامل بروز حریق در کولرها ایجاد حرارت مازاد در موتور و یا قطعات جانبی نظیر بلبرینگ‌ها و ... به علت گیرپاژ نمودن می‌باشد،  لذا ضرورت دارد قبل از راه‌ اندازی کولر ، به‌صورت مدون در زمان‌های مشخص از کولر بازدید نمایید.

۱۲_از ریختن آب توسط شیلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها جدا خودداری کنید چون احتمال خطر برق‌گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

۱۳_هنگام سرویس کولر برای استفاده مجدد، حتماً برق کولر را قطع نموده و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن نمایید، ضمناً به کلیه افراد حاضر در محل اطلاع‌رسانی نمایید ، تا در هنگام کار بر روی کولر دچار حادثه نشوید.

۱۴_در زمان روشن بودن کولر از بازنمودن دریچه‌های جانبی آن خودداری نمایید.

۱۵_نصب یک دستگاه خاموش‌کننده چهار کیلوگرمی گازکربنیک (co2) در قسمت خرپشته ساختمان جهت مواقع ضروری، الزامی می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار