مدیران دفاتر خدمات زیارتی و زائران استان البرز می گویند: با توجه به شمار بالای متقاضیان سفر به سرزمین وحی در این استان ، انتظار می رود مسوولان کشوری سهمیه البرز را در حج تمتع سال ۱۴۰۱ افزایش دهند.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ 17 May 2022

به گزارش «تابناک البرز» همزمان با سراسر کشور، نام نویسی قطعی از  زائران سفر زیارتی حج تمتع از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ برای اعزام ۳۵۵ نفر در قالب سه کاروان آغاز شد؛ این نام نویسی قطعی در شرایطی آغاز شد که متقاضیان این سفر زیارتی در استان دچار شوک شدیدی از لحاظ کاهش ظرفیت اعزام ها شدند.

عربستان سعودی برای این سفر زیارتی در سال جاری شرایط و محدودیت های زیادی را اعلام کردند که یکی از مهمترین این شرایط تشرف افراد زیر ۶۵ سال می باشد که منجر به ریزش شدید تعداد زائران شده است.

نام نویسی زائران  حج تمتع در البرز در شرایطی انجام می شود که هیچ سهمیه ای به دفاتر زیارتی شهرستان های استان به جز شهرستان کرج اختصاص نیافته و تعداد اندکی که از شهرستان ها مجاز به این سفر زیارتی شده اند، بایستی برای انجام مراحل ثبت نام، اعزام و آموزشی به دفتر زیارتی منتخب در کرج مراجعه کنند.

کار ثبت نام قطعی و اعزام سه کاروان حج تمتع البرز به سه دفتر زیارتی منتخب در کرج سپرده شده است ؛ ثبت نام قطعی زائران حج تمتع در سال جاری به افرادی اختصاص دارد که در سال ۱۳۸۶ در بانک ملی ودیعه  گذاری کرده اند.

یکی از این مدیران زیارتی گفت: در سال جاری دفاتر زیارتی شهرستان های استان دیده نشده اند ضمن اینکه سهمیه مناسبی برای حجاج در این شهرستان ها اختصاص نیافته است.

وی افزود: استان البرز نسبت به دیگر استان ها جمعیتی بیشتر دارد در حالیکه از لحاظ تخصیص اعزام ها بسیار کم است و فقط  در حد یک شهرستان این سهمیه را برای البرز در نظر گرفته اند این در حالی است که بایستی با احتساب شرایط اعلامی از سوی عربستان سعودی و سازمان حج و زیارت، حداقل ۵۰۰ نفر اعزام کنند.

یکی دیگر از مدیران دفاتر زیارتی در غرب استان البرز نیز گفت: ثبت نام اولیه حجاجی که در سال ۱۳۸۶ ودیعه گذاری کرده بودند در سال ۱۳۹۹ انجام شد که در آن زمان یک هزار و ۳۰۰ نفر در قالب ۹ کاروان نام نویسی شدند.

وی افزود: این افراد در سال ۱۳۹۹ برای ثبت نام هر کدام بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان واریز کردند و این در حالی است که در آن سال کاروان های ۱۶۰ نفره برای البرز اختصاص دادند که در سال جاری از سه کاروان البرزی ۲ کاروان ۸۵ نفره می باشد.

این مدیر دفتر حج و زیارت البرزی بیان داشت: یکی از دلایل کم بودن تعداد زوار البرز نسبت به دیگر استان ها، تعداد کم ودیعه گذاران البرزی در سال ۱۳۸۶ است.

یکی از زائران البرزی نیز می گوید: بسیاری از افرادی که در سال ۸۶ ودیعه گذاری کرده و در سال ۹۹ نیز ثبت نام اولیه را انجام داده اند، در این مدت یا به دلایلی همچون کرونا فوت کرده اند و یا به بیماری های سخت مبتلا شده اند.

وی افزود: ضمن اینکه بعضی از افراد به دلیل به صورت گروهی و یا دو نفره ثبت نام کرده اند و شرایط اعزام را دارند ولی به دلیل اینکه فرد همراه آن ها یا فوت شده و یا شرایط اعزام را ندارد، نمی توانند به این سفر زیارتی مشرف شوند که در کاروان ها با ظرفیت خالی روبرو می شویم ولی مسوولان اجازه نام نویسی افراد حائز شرایط را خارج از لیست سال ۹۹ نمی دهند.

مدیر حج و زیارت استان البرز نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ عربستان سعودی ظرفیت ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفری برای ایران در حج تمتع اعلام کرد که ۴۵ درصد ظرفیت در نظر گرفته شده در سال ۱۳۹۹ است که برای این اعزام ها شرایطی گذاشته که یکی از آن ها سن زیر ۶۵ سال حجاج است و با این شرایط زائرانی که در سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده اند امسال و سال بعد اعزام خواهند شد.

محمد حسن سامعی افزود: وقتی زیر ۶۵ ساله ها را حساب کردیم در کل کشور به بیش از ۴۵ درصد ثبت نام شدگان سال ۱۳۹۹ رسیدیم که مجبور شدیم معیاری برای اعزام ها بگذاریم.

وی یکی از این معیارها را اولویت های ودیعه گذاران در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ عنوان کرد و اظهار داشت: این ودیعه گذاران را تا تاریخ ودیعه گذاری ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ لیست کردیم که به عدد ۳۹ هزار و ۶۲۰ رسیدیم که برنامه ریزی شد تا در حج تمتع سال جاری این تعداد از کشور اعزام شوند.

سامعی گفت: در پایش های انجام شده از ودیعه گذاری در استان های مختلف، در البرز ۳۵۵ نفر در این تاریخ ودیعه گذاری کرده بودند.

وی به مقایسه زائران البرزی با دیگر استان ها اشاره کرد و افزود: هر ساله تعداد زائران استان تهران بیش از استان های دیگر بود ولی با درنظر گرفتن شرایط اعلام شده امسال خراسان رضوی بیشترین زائران اعزامی را پیش از تهران دارد.

وی بیان داشت: آمار افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از آمار اعلام شده از سوی عربستان است که این اولویت ها را برای رفتاری عادلانه پیش رو گرفتیم که در نهایت باعث جابه جایی آمار شده است.

مدیر حج و زیارت استان البرز گفت: اگر کرونا در عربستان از سال آینده کنترل شود و ظرفیتی مثل امسال بدهد باقی زائران ۹۹ را اول ثبت نام کرده بعد روی متقاضیان بعد تمرکز می شود.

وی در خصوص سفرهای عمره مفرده نیز افزود: اگر مذاکرات صورت گرفته با عربستان سعودی برای این سفر زیارتی به نحو مطلوب پیش برود و با این موضوع مثبت برخورد کنند و بتوانیم در عربستان سفارت و کنسولگری راه اندازی کنیم در این زمینه پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

سامعی به اختصاص سه دفتر زیارتی برای اعزام های حج تمتع در کرج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در لیست احصاء شده با شرایط اعلام شده، بیشتر زائران در کرج شناسایی شده و ثبت نام شدند و تعداد زائران غرب استان البرز ۴۵ نفر است که در صورت اعلام نیاز از سوی آن ها و قرار گرفتن آن ها در یک کاروان، جلسات آموزشی برای آنان در همان منطقه برگزار خواهد شد.

اعزام ۳۹ هزار و ۶۲۰ زائر سرزمین وحی از ۱۷ فرودگاه کشور با ۱۵۸ پرواز به سرزمین وحی از تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری آغاز می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار