کد خبر: ۱۰۳۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ 27 February 2022

به گزارش «تابناک البرز» رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج گفت: از فروشگاه های بدون مجوز و برخی واحدهایی که در فضای مجازی اقدام به فروش مبلمان می کنند پرونده های شکایات زیادی داریم که قابل پیگیری نیستند.

در ماه های پایانی سال یکی از کسب و کارهایی که رونق می گیرد، صنعت ساخت و فروش مبلمان است که امروزه علاوه بر تولیدی ها و فروشگاه های ثابت و شناخته شده، در فضای مجازی هم مراکز فروش و فروشگاه هایی شروع به تبلیغات می کنند که گاها" موجب تخلف و نارضایتی هایی هم می شود.

گفتگوی با «مهدی ونکی» رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج در خصوص چالش های این صنعت و همچنین تخلفاتی که مطرح می شود، را با هم می خوانیم.

عمده چوب مصرفی وارداتی است، قیمت ارز روی صنعت چوب چه تاثیری دارد؟
در صنایع چوب به علت اینکه قبلاً جنگل های ما وسیع و قابل برداشت بود بسیاری از تولیدات ما داخلی بود اما به علت کمبود جنگل، الان همه چوب مورد نیازمان وارداتی است. به طبع نوسانات ارز روی صنعت ما بسیار تاثیر گذار است و هر چه قیمت ها پایین بیاید، هم همکاران ما خوب کار می کنند هم مشتری تمایل به خرید دارد. اما زمانی که قیمت بالا می رود به طبع مشتری کمتر و کار تولیدکنندگان کمتر می شود. البته غیر از چوب اکثر پارچه های ما و بسیاری از مواد اولیه مان هم وارداتی است.

در رابطه با صنعت نئوپان و ام دی اف چطور، در چه شرایطی هستیم؟
بخشی از مواد اولیه نئوپان و ام دی اف هم وارد می شود که در این مورد هم باز نرخ ارز تاثیرگذار است. چسب، رنگ و برخی مواد مورد نیاز دیگر در صنعت ما همه وارداتی هستند.

در حال حاضر در فصلی هستیم که سرشاخه های درختان حرص می شوند، آیا می توان از این سرشاخه ها برای تولید نوپان و ام دی اف استفاده کرد؟
همه کار شدنی است اما مقرون به صرفه بودنش مهم است. در یک مقطع زمانی که در این زمینه کمبود داشتیم خود کارخانه های نئوپان سازی برای کارخانه های چوب بری بزرگ سفارش دادند که ما پوشال هایتان را می‌خریم ولی بعداً دیدند موادی که در پروسه حمل و نقل و تشکیلات و غیره در پوشال ها وجود دارد امکان دارد دستگاه هایشان را خراب کند به همین دلیل این قضیه منتفی شد.

چند درصد از پارچه های مورد استفاده در صنعت مبل سازی وارداتی است؟
در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پارچه های مصرفی ما تولید داخل است و بسیاری از تولیدکنندگان از تولیدات داخل استفاده می کنند. به عنوان مثال پارچه های تولید یزد بسیار با کیفیت هستند که مورد استفاده تولید قرار می گیرند.

سالهاست استقبال مردم از برخی پارچه های ترک و چینی بیشتر شده، چطور می شود این دیدگاه را تغییر و آنها را به استفاده از تولید داخلی ترغیب کرد؟
در این بحث رقابتِ کیفیت است مهم است، ما در صنعت خودرو هم درگیر همین موضوع هستیم. یعنی اگر کیفیت بالاتر برود تولید داخلی صد درصد می‌شود. به عنوان مثال الان همان پارچه یزد که کیفیتشان بالاتر رفته با پارچه های چینی و ترک رقابت می‌کند. من وقتی می بینم پارچه یزد کیفیتش خوب است هیچوقت پارچه چینی نمی خرم.

یک مدل مبل در فروشگاه های مختلف با قیمت های متفاوت حتی دو یا سه برابر قیمت عرضه می شود. دلیل این چیست و چطور می توان از کیفیت آنها مطمئن شد. نظارت شما روی این واحد ها به چه صورت هست؟
بله در بازار مبلمانی وجود دارد که از نظر ظاهر یک شکل است و تفاوتی با هم ندارد اما نوع چوبی که در مبلمان کار می شود یا نوع فرم اتصالات آن چوب، بحث خیلی فنی است که مشتری از روی ظاهر متوجه آن نمی شود اما از لحاظ فنی و تخصصی یک مقداری ابهاماتی را در بازار به وجود می آورد.

من به عنوان رییس اتحادیه از همشهریان خواهش می کنم زمان خرید توجه کنند که آن فروشگاه جواز دارد یا خیر، چرا که وقتی یک فروشگاه جواز داشته و تحت نظر اتحادیه فعالیت می کند مطمئنا" کار با کیفیت تولید می کند و بعد از تحویل در صورت وجود مشکل باید جوابگو باشد. اما وقتی عضو اتحادیه نباشد از هر نوع جنسی برای تولید استفاده می کند و ضمانتی برای کیفیت تولید ندارد و در صورت نارضایتی شهروندان نمی توان آن را پیگیری کرد.

به عنوان مثال یک دِراور ۵ کشویی را می توان در بازار دو و نیم میلیون و در جایی دیگر ۴ میلیون تومان خریداری کرد که به ظاهر یکی است. اما مواد و جنسی که در آنها بکار رفته متفاوت است که از روی ظاهر نمی توان متوجه آن شد. پس با این اوصاف مردم زمان خرید یا به جواز توجه کنند و یا برای اطمینان از مجاز بودن فروشگاه با اتحادیه تماس و استعلام بگیرند.

آیا فروشگاه هایی که در فضای مجازی و سایت ها تبلیغات می کنند و بازار خوبی هم دارند کنترل شده و زیرمجموعه اتحادیه هستند؟
خیر متاسفانه تخلفات و در نتیجه نارضایتی های زیادی در این مورد داریم و پرونده هایی هم در این زمینه تشکیل می شود که همشهریان مراجعه می کنند اما به دلیل عضو نبودن این واحدها و نداشتن اطلاعایت از آنها، قابل پیگیری نیستند. گاها" مشتری از مبل فروشی کالا را می بیند و خریداری می کند، بعد متوجه مشکل می شود. پس قطعا" وقتی کالایی را ندیده و فقط از روی عکس خریداری شود معایب زیادی خواهد داشت.

من باز هم به هموطنان توصیه می کنم خصوصا در صنعت چوب که تخصصی هست و شاهد مشکلات و نارضایتی های زیادی در آن هستیم، به هیچ وجه از فضای مجازی خرید نکنند و در صورت عدم اطمینان از مجاز یا غیرمجاز بودن با شماره تلفن اتحادیه مبل فروشان کرج ۳۴۰۰۳۱۷۹۸۲ تماس بگیرند تا با اطمینان از فروشگاه مورد نظر خریداری کنند. فروشگاه هایی که عضو اتحادیه هستند، تحت نظارت بوده و در صورت وجود نارضایتی و شکایت قابل پیگیری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار