آبگیری سدهای بی خاصیت سبب شده که میزان آب رودخانه کرخه به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر برسد.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴ 28 September 2015
رودخانه كرخه از مناطق مياني و جنوب غربي رشته كوه‌هاي زاگرس در نواحي غرب و شمال غرب كشور سرچشمه گرفته و پس از طي مسافتي در حدود 900 كيلومتر در امتداد شمال به جنوب ، سرانجام در مرز مشترك ايران و عراق به مرداب هورالعظيم مي رسد. رودخانه كرخه پس از رودخانه هاي كارون و دز سومين رودخانه بزرگ ايران از نقطه نظر آبدهي محسوب مي‌شود.

اما این رودخانه این روزها حال خوشی ندارد؛ کاظم حمادی در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه در یک دوره خشکسالی هستیم و استان‌های بالا دست از رودخانه‌ها برداشت آب دارند آوردآب برخی از رودخانه‌های خوزستان کاهش چشمگیری داشته است. از ابتدای سال آبی تا اردیبهشت‌ماه امسال 680 میلیون متر مکعب آورد آب سدکرخه در خوزستان بوده است که نسبت به میزان نرمال 80 درصد کاهش داشته است.

این کارشناس حوزه آب می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که برداشت آب از بالادست رودخانه‌ها به وجود آورده افزایش شوری آب رودخانه است به طوری که در سال‌های اخیر بیش از 30 درصد با افزایش شوری آب رودخانه‌ها مواجه بوده‌ایم و املاح بر انسان‌ها، کشاورزی و دام پروری تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر هر استان بدون در نظر گرفتن استان‌های دیگر آب برداشت کرده است که کمترین آورد آب به رودخانه کرخه در خوزستان را در پی داشته است. وضعیت امروز کرخه از کارون بحرانی‌تر است و متأسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود.

زمستان سال گذشته رودخانه کرخه در شرستان هویزه خشک شد، سعیدی‌نیا فرماندار هویزه در این باره اعلام کرد: در زمستان 93 رودخانه کرخه در 2 مقطع زمانی مختلف در شهرستان هویزه خشک شد و طولانی‌ترین زمان خشکی این رودخانه 12 روز بوده است.

اشتباه در آبگیری «سیمره»

ناصر صالحی نسب، نماینده مردم هویزه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به خشکی کرخه به خبرنگار رهیاب می‌گوید: آبگیری سد سیمره سبب خشک شدن رودخانه کرخه در شاخه‌های «نیسان»، «بستان» و «کرخه نور» شده است. ذخیره سازی بیش از یک میلیارد متر مکعب آب پشت سد‌ها اشتباه است چرا که این مقدار آب برای کشاورزی شهرستان‌های اندیمشک، شوش و دشت آزادگان کفایت می‌کند.

بنا بر گفته هوشنگ حسونی زاده رودخانه کرخه در حال طی کردن دوره خشکسالی است و آب 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان در طرح 550 هزار هکتاری باید از رودخانه کرخه تأمین شود که اراضی این بخش 43 هزار هکتار بیش از حوضه رودخانه کارون است و نشان از اهمیت کرخه دارد.

بررسی آمار نگرانی‌ها را درباره کرخه افزایش می‌دهد و آمارهایی که در رد هم منتشر می‌شود اضطراب را گسترش می‌دهند، کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان آبان سال گذشته از کاهش 39 درصدی تولیدات کشاورزی در حوضه کرخه خبر داد.

زنگ خطر برای «کرخه» با احداث 11 سد

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان وجود 11 سد بر روی رودخانه کرخه را زنگ خطری بزرگ می‌داند که آینده آن را تهدید می‌کند. همچنین هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اردیبهشت‌ماه امسال گفت: به دنبال خشک‌سالی، کم بارشی و برداشت آب از بالا دست رودخانه‌ها، حوضه رودخانه‌های کرخه، مارون و زهره با مشکل 80 درصدی تامین آب اراضی کشاورزی رو به رو شده است.

براساس آماری که مدیر کنترل و برنامه ریزی معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان آن را اعلام کرده میزان آب موجود در سد کرخه به کمترین میزان خود پس از احداث آن رسیده که ناشی از کاهش شدید آب این رودخانه است.

امسال پس از اینکه از انتقال آب به رودخانه توسط سد کرخه جلوگیری شد بیش از یک هزار قطعه ماهی تلف شدند تا یک حادثه تلخ زیست محیطی دیگر در خوزستان رخ دهد. این حوادث تلخ زیست محیطی زمانی افزایش پیدا می‌کند که مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست از خشک شدن 80 درصد کرخه و 90 درصد هورالعظیم خبر بدهد.

به گزارش رهیاب، بررسی آمار نشان می‌دهد که رودخانه کرخه در حال یک مرگ تدریجی است، زنگ خطری بزرگ برای کشاورزی، آب آشامیدنی و محیط زیست خوزستان. کرخه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که نقش ان در استان خوزستان بررسی شود.

65 درصد آب آشامیدنی اهواز و چند شهرستان دیگر از رودخانه کرخه و از طریق تصفیه خانه غدیر تأمین می‌شود که براساس گفته‌های غلامرضا براتی، مدیرکل آبفا اهواز این آب به دلیل کم بودن میزان کدورت مسئولان حوضه آب خوزستان را تأمین آب مصرفی از نظر کیفیت و کمیت کمک کرده است.

آب کشاورزی بخش عمده‌ای از اهواز و شوش دانیال به عنوان قطب‌های کشاورزی استان خوزستان و همچنین آب مورد نیاز سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و بستان از این رودخانه تأمین می‌شود که خشک شدن کرخه می‌تواند منجر به کاهش شدید محصولات کشاورزی خوزستان شود.

رودخانه کرخه در اخرین نقطه کشور به تالاب هورالعظیم می‌ریزد، جایی که امروز مرکز عمده کانون‌های گرد و غبار و مشکلات زیست محیطی خوزستان است بنا براین خشک شدن کرخه سبب نابودی هورالهویزه می‌‎شود و این یعنی زنگ خطر برای محیط زیست خوزستان.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز با انتقاد شدید از پروژه‌‌های ملی اجرا شده بدون پیوست‌های استانی گفت: در زمان جنگ به خوزستان به عنوان یک پروژه ی ملی نگاه می شد اما دیگر از این نگاه خبری نیست. یک روز بر روی رودخانه های های خوزستان سد ساخته می شود تا به عنوان یک پروژه ی ملی برق کشور را تامین کند اما به تبعات استانی این پروژه توجه نمی شود و این گونه است که زمان غرق شدن مینی بوس در دریاچه همین سد و کشته شدن تعدادی از هم استان هایمان کسی پاسخگو نیست.

سدهای بی خاصیت

وزیر نیرو، هشتم شهریورماه امسال گفته بود که در زمان احداث سد کرخه پیش‌بینی بر این بود که هفت میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داشته باشیم، اما هیچ وقت این عدد محقق نشد و نتوانستیم به پیش‌بینی‌ها پاسخ دهیم. چیت چیان درباره سد سیمیره هم اینگونه ادامه می‌دهد: سدی که در این رودخانه احداث شد امسال به زحمت توانست برای انجام تست آن هم برای گرفتن گارانتی فعالیت داشته باشد.

وزیر نیروی دولت یازدهم تصریح می‌کند: در پنج سالی که سد کرخه احداث شده، حتی یک کیلووات نیز برق از آن تولید نشده است البته باید این نکته را در‌نظر گرفت که این مسئله تنها مربوط به سد کرخه نیست.

گره کور محیط زیست و کشاورزی خوزستان به دلیل آبگیری سدهای بی خاصیت امروز بیش از گذشته شده است و به همین دلیل هر 3 رودخانه بزرگ خوزستان یعنی کارون، دز و کرخه بحرانی ترین روزهای خود را با مشقت می‌گذرانند. مشکلی که همه می‌دانند طبعات اقتصادی و اجتماعی دارد.


منبع : رهیاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار