رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز گفت: با وجود اینکه حدود ۹۵ درصد فلفل روسیه در ایران به تولید می‌رسید با واکنش منفی این کشور مواجه شدیم و این مساله موجب بدنامی محصولات ایرانی در کشورهای مختلف شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ 05 January 2022

ما با گرانترین سوخت دنیا صادرات می‌کنیم!/ نگرانی از برگشت خوردن محصولات ایران توسط کشورهای حوزه خلیج فارس

به گزارش «تابناک البرز» سید کاظم میرجلیلی با بیان اینکه صادرات میوه و تره بار از استان البرز در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که بیشتر برای کشورهای روسیه، کویت، قطر، عمان، امارات و عراق صادر می‌شود؛ عنوان کرد: استان البرز طی سال جاری بیش از ۳۵۰ هزار تن صادرات سبزیجات، صیفی‌جات و تره بار داشته است ولی در آمار کانتینرهای صادراتی بالای ۲۰ هزار کانتینر به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به موانع متعدد صادرات تره بار در استان البرز افزود: بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها به طور کلی در سطح استان البرز هیچ گونه حمایتی از صادرکنندگان به عمل نیامده است، به عنوان مثال طی ۱۵ سال گذشته هیچ سوختی به یخچال‌های حامل بارهای صادراتی از سوی دولت تعلق نگرفته و بر همین اساس کشتی‌هایی که بارهای صادراتی را حمل می‌کنند با سوخت لیتری ۲۰هزار تومان این کار را انجام می‌دهند که گران‌ترین سوخت دنیا محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز اظهار کرد: جلسات متعددی با ستاد سوخت، جهاد کشاورزی، استانداری و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده اما متاسفانه هیچ توجهی به این مشکلات نشده است.

وی درمورد توسعه انبارهای صادراتی سردخانه‌ها ادامه داد: توسعه کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان نیازمند توسعه انبارهاست که گرفتن مجوز برای این انبارها بی‌نهایت دشوار و زمان بر است و با این شرایط فرد صادر کننده باید دو تا سه سال به دنبال گرفتن مجوز باشد و سپس با تعرفه‌های بالای شهرداری و استانداری برای مالیات و عوارض مواجه شود.

میرجلیلی درخصوص معضلات کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان توضیح داد: حدود ۹۰ درصد صادرکنندگان کالاهای خود را از طریق کارهات‌های متفرقه صادر می‌کنند زیرا بازگشت ارز برای این افراد دردسر ساز است و نمی‌توانند به دنبال مسائل و مشکلات جانبی آن بروند، بنابراین به اجبار از کارت‌های دیگر استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: نزدیک به دو سال است که این مشکلات به وجود آمده و کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان به تعلیق افتاده زیرا به دلیل بدهی‌های ارزی نمی‌توانند کارت‌های خود را تمدید کنند.

گاهی محصولات کشاورزی با ۴۰ تا ۱۰۰ درصد ضایعات به مقصد می‌رسند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز تصریح کرد: جلسات متعددی در خصوص معافیت بازگشت محصولات صادراتی کشاورزی در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، زیرا این محصولات جزو کالاهای فساد پذیر محسوب می‌شوند و به دلیل فرسوده بودن ناوگان حمل و نقلی گاهی اوقات، محصولات کشاورزان با ۴۰ تا ۱۰۰ درصد ضایعات به مقصد می‌رسند.

وی در ادامه افزود:برخی محصولات صادراتی مانند فلفل از کشور روسیه برگشت خورده که مسئولین مقصر این اتفاق هستند زیرا با وجود اینکه حدود ۹۵ درصد فلفل روسیه در ایران به تولید می‌رسید با واکنش منفی این کشور مواجه شدیم و به دلیل عدم رسیدگی مسئولین، به کشاورزانی که گلخانه داشتند و قرار داد بسته بودند لطمه سنگینی وارد شد و جایگاه خود را در بازار از دست دادند و این مساله موجب بدنامی محصولات ایرانی در کشورهای مختلف شد.

میرجلیلی در ادامه عنوان کرد: بر همین اساس کشورهایی مانند هند و پاکستان نیز درخصوص برخی محصولات همچون سیب ایران بررسی‌هایی انجام دادند که باعث شد حدود ۶۰۰ هزار تن سیب روی دست باغداران و کشاورزان باقی بماند، زیرا حمایت و هدایت لازم از سمت سازمان جهاد کشاورزی برای صادرکنندگان انجام نشد و نتیجه آن دامنگیر تمامی کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه ما در بخش کشاورزی فعالیت دارد، افزود: هزینه‌های کشاورزان نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و با این روند در آینده وضعیت خوبی نخواهند داشت، همچنین مشخص نیست که باز هم جلوی صادرات سبزیجات و تره بار ایران از سوی کشورهایی چون امارت، عمان و قطر گرفته می‌شود یا خیر.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز درخصوص سخت گیری‌های کشورهای مختلف و برگشت خوردن بارهای ایرانی، گفت: دلیل این اتفاق این است که صادرکنندگان صاحب نام دیگر نمی‌توانند با کارت‌های بازرگانی خود کار کنند و به کارت‌های متفرقه روی می‌آورند، همچنین افراد غیر متخصص با هدف سود بیشتر ناشی از بالا رفتن دلار به کار صادرات ورود کردند که موجب شده هر گونه بار را با هر بسته بندی که بتوانند صادر کنند.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند جلوی این کارت‌ها را بگیرد و حمایت‌های لازم را انجام دهد تا صادرکنندگان صاحب نام همچون گذشته بتوانند با برندهای خودشان صادرات انجام دهند، دیگر بارهای ایرانی برگشت نمی‌خورد زیرا کار در دست افراد متخصص و باتجربه قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار