مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز گفت: فعالیت جمعی و تشکل‌های متمرکز به صورت تعاونی در استان می‌توانند به پایدار شدن فعالیت مشاغل خرد و خانگی کمک کند.
کد خبر: ۱۰۱۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 05 December 2021

به گزارش «تابناک البرز» ابراهیم شادمهر با اشاره به اینکه دولت به حمایت و پایدار کردن مشاغل خانگی روی آورده ‌است در این خصوص گفت:  اتفاقی که افتاده این است که در گذشته وام‌های مرتبط با مشاغل خانگی در مبالغ ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شد ولی امسال به صورت رسمی این مبالغ به ۲۰۰ میلیون تومان و برای پشتیبان‌ها به دو میلیارد تومان تغییر یافت، اگرچه هنوز عملا به این میزان پرداخت نرسیده ‌است ولی این جهش مبلغ برای شروع اتفاق خوبی است و به معنی نگاه مثبت دولت به مشاغل خانگی است.

وی افزود: اما موضوع مورد توجه این است که وقتی فردی ۵۰۰ میلیون تومان وام برای راه‌اندازی مشاغل خانگی دریافت می‌کند باید طرح توجیهی و بازار مناسب را در اختیار داشته باشد. در این مورد تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند کمک کنند.

شادمهر یک گام مهم برای صادرات را تشکیل تعاونی و ارتباط‌ گیری و استفاده از ظرفیت اتاق تعاون و بازرگانی دانست و گفت: دستگاه‌ های مادر مجوز دهنده باید به شناسایی حوزه اشتغال بپردازند و اینطور نباشد که فقط مجوز بدهند و از سایر ظرفیت‌ها استفاده نشود. ارگان‌ های مرتبط با مشاغل خانگی هر کدام می‌توانند به ایجاد ظرفیت برای اشتغال در این حوزه کمک کنند به عنوان مثال شهرداری می‌تواند بسیاری از مکان‌ها از جمله مترو یا برخی سالن‌ها و مکان‌های اجتماعی را در اختیار حوزه مشاغل خانگی قرار دهد.

وی به ایجاد مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در البرز اشاره کرد و گفت : این  شکل از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی حداقل به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد تا پخته شود. نمی‌توان به سرعت فعالیت مشاغل خرد و خانگی را به بازارهای بزرگ‌تر رساند بلکه زمان بر است. اما نکته قابل توجه این است که هم افزایی در حوزه مشاغل خانگی در این مرکز ساماندهی به خوبی اتفاق افتاده است.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه البرز افزود: مشاغل خرد وخانگی برای عرضه محصولاتشان حتما باید جمعی عمل کنند.  اینستاگرام هم به عنوان درگاه فروش برای یک سال در اوج است ولی باید به سمت اپلیکیشن واحد و یکپارچه‌ای برای عرضه محصولات حرکت کرد زیرا هم قیمت تمام شده را پایین می‌آورد هم درصد کمیسیون را کاهش می‌دهد. می‌توان پیمان دسته جمعی با چنین اپلیکیشن‌هایی بست.

وی با بیان این که اداره‌ کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در کنار فعالان مشاغل خانگی حضور دارد، گفت: سیاست‌های کلی بیشتر در زمینه‌های دیگر بوده است از جمله کارورزی و مشوق و حمایت از اشتغال روستایی ولی اکنون به صورت جدی به حوزه مشاغل خانگی توجه شده است. امیدوارم تا سال ۱۳۰۴ یا ۱۳۰۵ این روند به نتیجه برسد.

وی افزود: یکی از اهداف الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی نهادسازی بوده و به جد می‌گویم باید تعاونی ها و اتحادیه‌ها در این حوزه شکل بگیرد تا این استانداردها مشخص شود.

وی اضافه کرد: اکنون دیگر زمان اینکه حتما باید مغازه‌ای برای انجام کاری وجود داشته باشد گذشته اگرچه هنوز موانع آن وجود دارد.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با اشاره به اینکه فعالان حوزه مشاغل خانگی اگر قرار باشد به تنهایی کاری در این زمینه انجام دهند، هم قیمت تمام شده تولید برای آنها بیشتر می‌شود و هم بازار مدت کوتاهی در اوج خواهد بود، گفت: بنابراین حرکت به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های شناخته شده برای فروش همچنین فعالیت جمعی و تشکل‌های متمرکز به صورت تعاونی می‌تواند به پایدار شدن فعالیت‌های آن‌ها کمک کند. زیرا بعد از آن می‌توانند اتحادیه تعاونی‌ها را ایجاد کنند و نهاد دولتی ناظر یعنی اتاق تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند پیشتیبان آنها باشد.

شادمهر ادامه داد : از طرفی تعامل مضاعفی ایجاد می‌شود که به پایدارای شغل کمک می‌کند در حالی که اگر بخواهند تک تک اقدام کنند، شغل ایجاد شده که هدف الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی است ناپایدار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار