رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد که این استان برای حفاظت از خاک اراضی خود در آینده نزدیک به سیستم کشاورزی خبره مجهز می شود.
کد خبر: ۱۰۱۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 04 December 2021

به گزارش «تابناک البرز» عبدالله مخبر دزفولی در همایش استانی روز جهانی خاک که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد به ارزش خاک در ابعاد مختلف اشاره کرد و گفت: خاک از حیث ملی برای ما مقدس است زیرا افراد بزرگی جان خود را برای این خاک از دست داده اند ضمن اینکه از لحاظ دینی هم مقدس است زیرا بر آن سجده می کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت خاک از لحاظ کشاورزی، اظهار داشت: کشاورزی پایدار مستلزم حفظ و حراست از خاک است و امنیت غذایی ارتباط مستقیمی با این منبع خدادادی که خیلی قدرشناس آن نیستم مرتبط است.

وی با بیان اینکه در استان البرز سه اقدام جدی برای حفظ و حراست از خاک داریم، گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال جاری موفق شدیم سامانه هوشمند حفاظت از اراضی کشاورزی را راه اندازی کنیم تا بتوانیم در بدو امر از ویلا  شدن اراضی کشاورزی درجه یک جلوگیری کنیم.

مخبر دزفولی این اقدام را برای اولین بار در کشور عنوان کرد و افزود: توسط این سامانه هر سه روز تغییرات غیرمجاز گزارش و قابل مشاهده است.

وی دومین گام را اجرای کشاورزی هوشمند در بخش تولیدات گیاهی دانست و اظهار داشت: در گام سوم نیز تا بهمن ماه سال جاری «کشاورزی خبره» برای اولین بار در کشور رونمایی می شود که یک اپلیکیشن است که به کمک کشاورزان می آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: کشاورزان در این اپلیکیشن هوشمند مشخصات اراضی کشاورزی خود را وارد کرده و این اپلکیشن مشکلات اراضی و کمبودهای آن را ارایه می دهد که کشاورزان می توانند با استفاده از کارشناسان مربوطه اقدام به رفع مشکلات اراضی برای حفاظت از خاک کشاورزی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بایستی در مسیر کشاورزی پایدار قدم برداریم، افزود: با محدودیت خاک و منابع مختلف که در استان داریم رویکرد ما این بوده و تداوم خواهد یافت و شدت بیشتری خواهد گرفت تا فضاها و فرصت های کوتاه را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم.

مخبر دزفولی اظهار داشت: در استان البرز نبایستی هیچ طرحی بدون پیوست دانش بنیان و فناور محور پیاده شود زیرا شرکت های دانش بنیان رفتارهای مناسبتر و علمی تری را در خصوص خاک خواهند داشت.

وی گفت: با این سیاست در تقویت کشاورزی دانش بنیان که موجب حراست و خاک ورزی که یکی از ارکان این شرکت ها است، کمک خواهد شد.

استان البرز دارای ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار