مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس گفت: سالانه به طور میانگین ۳۳ هزار تن شیر خام در این شهرستان تولید و در بازارهای مصرف توزیع می شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸ 20 October 2021

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا بدری گفت: اکنون  ۱۵ واحد گاوداری شیری با سه هزار و ۹۰۰ راس دام در این شهرستان فعال هستند که این تعداد به طور میانگین در سال ۳۳ هزار تن شیر خام تولید می کنند.

وی ادامه داد: همچنین سه  واحد پرورش گوساله پرواری در شهرستان فردیس وجود دارد که میانگین تولید سالانه گوشت گوساله در این شهرستان ۱۲۰ تن است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس گفت: این شهرستان در حوزه دام سبک دارای  سه واحد فعال پرورش گوسفند و ۴۰ واحد دام عشایری با ۱۴ هزار راس گوسفند گوشتی و پرواری است که میانگین تولید سالیانه گوشت گوسفند در فردیس ۱۴۰ تن می باشد.

بدری گفت: در راستای اجرای ماده تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با عنایت به دستورالعمل هیات وزیران در خصوص نحوه خرید و فروش و حمل و نقل و نگهداری دام زنده، از زمان ابلاغ طرح مذکور از طرف وزارتخانه به جهاد کشاورزی استان البرز و شهرستان ها در  بهمن ماه سال ۹۷  در شهرستان فردیس به جدیت هویت گذاری دام سبک و سنگین آغاز شد، بطوری که اولین شهرستان در استان بوده که طرح هویت گذاری دام در آن صورت گرفت و تا کنون بیشتر دام های این شهرستان دارای هویت شده اند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس بیان داشت: در این راستا حوزه امور دام شهرستان، تمام دامداری های دارای مجوز و فاقد مجوز را شناسایی و پس از راستی آزمایی تعداد دام های هر دامداری، عملیات پلاک گذاری دام ها زیر نظر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان و تعاونی دامداران شهرستان کرج و تعاونی عشایری شهرستان کرج، صورت پذیرفت و بر این اساس تا کنون ۱۴ گاودار به تعداد سه هزار و ۵۰  راس دام سنگین و ۱۵ دامدار عشایری به تعداد سه هزار و ۹۵۶ راس دام سبک هویت گذاری شده است.

بدری افزود: پرداخت تسهیلات ۱۴ تا ۱۸ درصد به دامداران از طریق سامانه سیتا جهت تاسیس دامداری یا خرید تجهیزات و سرمایه درگردش که در سال گذشته ۲ دامدار داوطلب دریافت وام از طرف این مدیریت به بانک های عامل معرفی شدند.

وی بیان داشت: توزیع ماهانه نهاده سبوس گندم  بین دامداری ها با قیمت دولتی هر کیلوگرم  ۱۵ هزار و ۳۰۰ ریال، کنستانتره کم شیرهر کیلوگرم ۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال و پرشیرهر کیلوگرم ۴۲ هزار و ۵۰۰ ریال  از طریق مراکز پخش تعاونی های دامداران کرج و تعاونی عشایری کرج انجام می شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس  با اشاره به مشکلاتی که دامداران شهرستان فردیس  با آن مواجه هستند، گفت: کمبود و بالا بودن قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد که این امر موجب ایجاد نارضایتی در بین دامدارها می شود.

وی افزود: عدم استقبال از طرح بیمه دام زیرا شرکت های بیمه، خسارت بیمه را در قبال حوادث طبیعی سیل و زلزله و یا فقط جهت بیماری های خاص دام به دامدار پرداخت می کند، ولی با توجه به پیگیری های صورت گرفته از طرف وزارت جهاد کشاورزی، دامدارها تشویق به بیمه کردن دام شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس  ادامه داد: در این راستا تاکنون در این شهرستان حدود ۱۳ دامدار دام سنگین  به تعداد یک هزار و ۱۳۱ راس  و ۱۵ دامدار دام سبک  به تعداد سه هزار و ۹۵۶ راس  از دام های خود را بیمه کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار